Pierwsze kilometry na torze, czyli jak zaczynał Leszek Kuzaj? Zawodnik urodził się w Krakowie 1966 roku. Przez lata swojej młodości mieszkał na Podgórzu i angażował się w serwisowanie pojazdów. Kiedy tylko było to możliwe, postarał się o licencję kierowcy rajdowego i zaczął brać udział w zawodach za kierownicą Fiata 126p. W tym czasie rozwijało się jednak także jego życie prywatne i Leszek Kuzaj zdecydował się na przerwę w karierze. Przyczynił się do tego także incydent podczas Rajdu Krakowskiego w 1988 roku, kiedy zawodnik dachował i ukończył rajd na trzecim miejscu w klasie. Po powrocie na tor przez kilka lat nie odnosił większych sukcesów, dopóki nie przesiadł się do profesjonalnego samochodu - Mitsubishi Lancer EVO 3. Leszek Kuzaj: Kubica miał ogromnego pecha Pierwsze mistrzowskie momenty Pierwsze wyścigi w rajdowym samochodzie Mitsubishi Lancer EVO 3 Leszek Kuzaj rozpoczął w 1996 roku. Pod koniec sezonu cieszył się 7. miejscem w klasyfikacji generalnej i trzecim w grupie N. To było satysfakcjonujące osiągnięcie dla debiutanta. Za kierownicą tego wozu wyjeździł także swój pierwszy mistrzowski tytuł w rallycrossie w klasie 4x4. W kolejnym roku Leszek Kuzaj uzyskał tytuł mistrza Polski w grupie N oraz 4 pozycję w klasyfikacji generalnej i ponownie tytułem mistrza Polski w klasie 4 w rallycrossie. W sezonie 1988 aż sześć razy brał udział w eliminacjach mistrzostw świata. Sukces odniósł natomiast jeden, ale za to bardzo znaczący. Leszek Kuzaj zajął bowiem 4. miejsce w grupie N w rajdzie Finlandii. Leszek Kuzaj i zwycięstwa wraz z kolejnymi markami W 2000 roku zawodnik zrezygnował z Mitsubishi na rzecz Toyoty Corolli WRC. Z tym samochodem zdobył tytuł Wicemistrza Polski w klasyfikacji generalnej po rywalizacji z Januszem Kuligiem. Jeszcze w tym samym roku odniósł zwycięstwo w rundzie w RSMP. W tym sezonie Kuzaj startował w eliminacji MŚ Rajdzie Portugalii, jednak nie ukończył trasy. Niestety ten sam sezon zakończył się dla Leszka Kuzaja poważnym wypadkiem, do którego doszło podczas Rajdu Tatry. W kolejnym roku to samo auto pozwoliło mu zdobyć tytuł drugiego wicemistrza Polski. Zawodnik przegrał wówczas z Januszem Kuligiem i Krzysztofem Hołowczycem. W 2001 roku kierowca ponownie wziął udział w Rajdzie Zimowym, a niedługo potem zdobył złoto w Rajdzie Polski. Sezon nie zakończył się jednak dobrymi wynikami w tabeli. Peugeot 206 WRC Od roku 2002 Leszek Kuzaj zaczął prowadzić Peugeota 206 WRC ze stajni z Belgii. Współpracował wówczas z Erwinem Mombaertsem jako pilotem. Był to jeden z najważniejszych sezonów dla polskiego zawodnika. Właśnie wtedy udało mu się zdobyć wymarzone mistrzostwo Polski. Starty w RME przyniosły mu zwycięstwa w Rajdzie Albeny w Bułgarii oraz Rajdzie Chorwacji. Z sukcesem zakończył również Rajd Barum, gdzie otrzymał drugie miejsce. Pod koniec 2022 roku Leszek Kuzaj został II wicemistrzem Europy. Pierwsze miejsc wyjeździł wówczas Włoch - Reanato Travaglia, a drugie miejsce zajął Janusz Kulig. Subaru Impreza WRC S8 Kolejna zmiana wozu nadeszła w 2003 roku. Kuzaj wybrał wówczas Subaru Impreza WRC S8. Model ten często ulegał jednak awariom i przyczyniał się do wypadków. Z tego powodu zawodnik uzyskał dopiero trzecie miejsce pod koniec tego roku. W 2004 roku Leszek Kuzaj brał udział w takich rajdach, jak: Janner, Sumava, Prešov, Vranov. Wtedy również zaczął budować i wynajmować samochody marki Subaru. W tym sezonie Kuzaj wywalczył kolejny tytuł mistrza Polski. Odniósł zwycięstwo na rajdach: Elmot, Rzeszowski. Pod koniec roku 2004 Leszek Kuzaj zwyciężył w Rajdzie Barbórki Warszawskiej, a już na początku kolejnego pokazał udany start w Belgii, gdzie wygrał Rajd Bleu Ardenne. Dalsza cześć sezonu według Kuzaja to starty w RSMP i RSME za kierownicą najnowszego Subaru Imprezy STI N11 grupy N. W 2006 roku zawodnik brał także udział w mistrzostwach świata samochodów produkcyjnych (PCWRC) oraz w mistrzostwach Polski. Wygrał w czterech eliminacjach RSMP, co pozwoliło mu zdobyć czwarty tytuł mistrza Polski. W całej karierze zawodowej Leszka Kuzaja pilotowali mu: Maciej Baran, Jarosław Baran, Zbigniew Baran, Robert Hundla, Paweł Boratyn, Andrzej Mocie, Krzysztof Gęborys, Andrzej Górski, Jakub Mroczkowski, Artur Skorupa, Emil Horniacek, Mikołaj Madej, Maciej Wisławski, Erwin Mombaerts, Magda Lukas, Łukasz Włoch, Maciej Szczepaniak, Craig Parry, Przemysław Mazur. Wśród samochodów, za kierownicą których zasiadał w swojej karierze, znajdują się m.in.: Polski Fiat 126p, Renault Clio Williams, Fiat Cinquecento Abarth, Mitsubishi Lancer Evo (III, IV, V, VI TME, IX, IX R4, X, X R4), Toyota Celica GT-Four (ST205), Subaru Impreza (S5 WRC ‘97, S5 WRC ‘98, 555, S7 WRC ‘01, S8 WRC ‘02, STi N10, STi N11, STi N12, STi N12B, S12B WRC ‘07, STi N14), Toyota Corolla WRC, Peugeot 206 WRC, Peugeot 106 Maxi, Ford Focus RS WRC ‘02, Peugeot 207 S2000, Peugeot 307 WRC,Škoda Fabia (WRC, S2000). Leszek Kuzaj miał wypadek. Jechał porsche Kontrowersje z udziałem Leszka Kuzaja W grudniu 2008 roku w trakcie Rajdu Praskiego samochód Kuzaja wjechał w tłum kibiców. W tamtym zdarzeniu jedna osoba zginęła na miejscu, druga zmarła w szpitalu, a trzy inne zostały ranne. Każda z tych osób stała w miejscu niedozwolonym podczas wyścigu. Raj został wówczas przerwany, a sam zawodnik zdecydował się na kilka miesięcy przerwy od sportu. Powrócił w kwietniu 2008 roku. Leszek Kuzaj - cytaty ● "Rajdy to ogromne wrażenia dla kierowców i kibiców. Podczas nich jest duża adrenalina i wyczulone zmysły. Nigdy nie wiesz co cię czeka za kolejnym zakrętem. Czy jest ślisko, czy jest znakomita przyczepność. No i rywalizacja z czasem i samym sobą."