Reklama

Reklama

Znamy wykonawcę stadionu w Gdańsku

Konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A., Hydrobudowa 9, Alpine Bau Deutschland AG Berlin, Alpine Bau GmbH Austria i Alpine Construction Polska Sp. z o.o., zostało zwycięzcą przetargu na drugi etap budowy gdańskiego stadionu na Euro 2012.

Konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A.,  Hydrobudowa 9, Alpine Bau Deutschland AG Berlin, Alpine Bau GmbH  Austria i Alpine Construction Polska Sp. z o.o., zostało zwycięzcą  przetargu na drugi etap budowy gdańskiego stadionu na Euro 2012.

W piątek prezydent Gdańska podpisał protokół komisji przetargowej i tym samym wybrany został budowniczy obiektu. Stadion powstanie kosztem ponad 521 milionów złotych brutto.

Jak informuje Michał Kruszyński z gdańskiej spółki BIEG 2012 odpowiedzialnej za inwestycje związane z powstaniem stadionu, historia firmy Hydrobudowa sięga 1949 roku. Poza robotami hydrotechnicznymi specjalizuje się w pracach z zakresu budowy obiektów związanych z ochroną środowiska naturalnego, wznoszeniu budowli inżynieryjno-przemysłowych oraz inżynierii gruntu.

Reklama

Z kolei Alpine Bau wybudowała m.in. Alianz Arena.

Teraz, w ciągu 10 dni pozostałe konsorcja, w sumie startowało ich 7, mogą składać ewentualne odwołania od rozstrzygnięć przetargu.

Rozpoczęcie prac przy drugim etapie, najszybciej może nastąpić na przełomie kwietnia i maja.

Pierwszy etap prac, roboty ziemne, rozpoczęto już w połowie grudnia minionego roku.

Obiekt, na którym mają być rozegrane trzy mecze w grupie i ćwierćfinał Euro-2012, ma powstać kosztem ponad 600 milionów złotych i ma być gotowy do końca 2010 roku. Projekt budowlany stadionu (92 tomy), powstał w firmie Rhode-Kellermann-Wawrowsky.

Stadion będzie obiektem o długości 227 m, 194 m szerokości i 45 m wysokości. Dach będą podtrzymywać 82 stalowe przęsła, każde o wadze 66 ton. Płyty zadaszenia będą wykonane z poliwęglanu w 6 odcieniach bursztynu. Wokół stadionu będą dwie promenady o łącznej powierzchni 16 tys. m. kw. Na płytę boiska będzie można przedostać się 4 tunelami.

Na stadionie będą 22 klatki schodowe i 7 wind. Stadion, wraz z obiektami towarzyszącymi, powstanie na działce o powierzchni 34 hektarów. Będzie miał 7 poziomów nadziemnych i jeden podziemny.

Kubatura stadion będzie równa ośmiu gdańskim Bazylikom Mariackim (największy gotycki, ceglany kościół w Europie - przyp. red.) czy też trzem halom widowiskowo-sportowym, która powstaje na granicy Gdańska i Sopotu.

Z ogólnej liczby 44 tysięcy widzów, którzy będą mogli oglądać mecze, 1500 miejsc przewidziano dla VIP-ów.

Deszczówka zbierana będzie do zbiornika o pojemności dwóch i pół tysiąca metrów sześciennych. Podlewana będzie nią murawa stadionu, woda ta ma też zasilać toalety.

Według projektu parkingi przy stadionie będą mogły pomieścić 1800 aut osobowych, 160 autokarów, bądź ciężarówek. Długość żywopłotów na parkingu wynosić będzie 1,6 km - planuje się posadzenie 216 drzew takich jak klon, jawor, olsza czarna, brzoza omszona, grab pospolity, jesion wyniosły, czy ambrowiec amerykański.

W założeniu projektantów, nie tylko bryła stadionu nawiązywać będzie do bryły bursztynu. Zaokrąglone kształty, nawiązujące do rozrzuconych kamieni, będą miały ławki, zadaszenia kontenerów kasowych i parkingów rowerowych, a podświetlenie tych elementów będzie koloru bursztynowego.

Oświetlenie płyty boiska będzie mieć poziom 2000 luxów, a odległość linii autowej od pierwszego rzędu trybun wahać się będzie od 6 do 10 metrów. Całkowity czas ewakuacji widzów z trybun ma wynosić 8 minut.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL