Największe sukcesy Na samym początku weźmy pod lupę lubelski żużel od reaktywacji tego sportu przez Jakuba Kępę. Wrócmy więc do 2017 roku, kiedy to zespół wystartował w 2. Lidze Żużlowej pod nazwą Speed Car Motor Lublin. W emocjonującym dwumeczu finałowym lepsi okazali się zawodnicy Startu Gniezno (86:93). Popularne "Koziołki" nie załamały się i w barażu rozgromiły Stal Rzeszów (99:63), co dało im awans na zaplecze najlepszej ligi świata. Rok później zwyciężyły w ówczesnej Nice 1. Lidze Żużlowej i znaleźli się w PGE Ekstralidze. Za nimi dwa sezony spędzone w elicie, w 2021 roku powalczą co najmniej o fazę play-off, choć marzeniem działaczy i kibiców jest zdobycie medalu. Wcześniej w Lublinie funkcjonowały różne kluby - LKM, LPŻ (1956-1958), Motor (1962-1995), LKŻ (1996-2000), TŻ ( 2001-2007), KMŻ (2008-2016). Największym sukcesem Motoru było wicemistrzostwo kraju zdobyte w 1991 roku. Siedem lat wcześniej młodzieżowcy wywalczyli złoto w Drużynowych Mistrzostwach Polski Juniorów w składzie: Andrzej Gąbka, Piotr Styczyński, Piotr Mazurek, Janusz Łukasik, Andrzej Kowalczyk. W sezonie 1990 udało się sięgnąć w zmaganiach młodzieżowców jeszcze po brąz. Najważniejsze daty 1956 - Pierwszy ligowy rok w historii lubelskiego żużla. 1962 - Motor Lublin w sezonie 1962 zadebiutował w zmaganiach ligowych. 1984 - Złoto w Drużynowych Mistrzostwach Polski Juniorów w składzie: Andrzej Gąbka, Piotr Styczyński, Piotr Mazurek, Janusz Łukasik, Andrzej Kowalczyk. 1991 - Jedyny medal zdobyty przez Motor Lublin w Drużynowych Mistrzostwach Polski. Zespół zajął wówczas drugie miejsce i zawodnicy zawiesili na swoich szyjach srebrne krążki. 2017 - Reaktywowano sekcję żużlową w Lublinie. Prezes Jakub Kępa w ciągu dwóch pierwszych lat wywalczył dwa awanse i poprowadził klub do PGE Ekstraligi. W najbliższych sezonach lublinianie postarają się zdobyć medal DMP. Najważniejsi zawodnicy Na zawsze w historii Motoru zapisali się: Hans Nielsen, Leigh Adams, Antonin Kasper, Dariusz Stenka, Marek Kępa, Jerzy Mordel, Dariusz Śledź, Jerzy Głogowski, Marek Muszyński, Tomasz Pawelec, Robert Jucha, Robert Birski i Marek Iwaniec - to oni w 1991 roku zdobyli wicemistrzostwo kraju. Świetnie wyniki pod koniec XX wieku wykręcał Węgier Zoltan Adorjan. Później - przez rok (sezon 2003) - na pierwszoligowych torach nie było mocnych na Lee Richardsona. Z Polaków należy jeszcze wyróżnić Roberta Dadosa, wychowanka klubu i mistrza świata juniorów z 1998. Choć największe sukcesy świętował jako zawodnik GKM-u, to w Lublinie nikt o nim nie zapomina. Wraz z nim do Grudziądza przeniósł się inny ze zdolnych wychowanków, a mianowicie Paweł Staszek. Najważniejsi ludzie Na szacunek zasługuje przede wszystkim Witold Zwierzchowski. W latach 1968-1979 był żużlowcem Motoru, następnie do 1994 poprowadził zespół do największych sukcesów. Zmarł 8 lutego 1996 roku. Teraz najważniejszym człowiekiem w lubelskim środowisku jest prezes Jakub Kępa, którego działania spotykają się z zadowoleniem kibiców. Nic dziwnego, skoro dawno żużel w tym mieście nie był na tak wysokim poziomie, jak teraz. Co teraz? Motor Lublin od 2019 roku występuje w PGE Ekstralidze, która powszechnie jest znana jako najlepsza liga świata. Prezes Kępa zbudował solidną formację seniorską oraz najlepszych - przynajmniej na papierze - juniorów: Wiktora Lamparta i Mateusza Cierniaka. Seniorzy prezentują się następująco: Grigorij Łaguta, Mikkel Michelsen, Krzysztof Buczkowski, Jarosław Hampel oraz Dominik Kubera (U-24). Skład co prawda nie gwarantuje medalu na koniec rozgrywek, jednak daje nadzieję na nawiązanie walki z czołowymi drużynami w Polsce. Na pierwszy rzut oka brakuje jednak wyraźnego lidera. Zobacz Sport Interia w nowej odsłonie! Sprawdź! Samochód 20-lecia na 20-lecie Interii! ZAGŁOSUJ i wygraj 20 000 złotych - kliknij. Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!