44-letni dzisiaj były skoczek pracował przez ostanie dwa sezony dla reprezentacji Finlandii w kombinacji norweskiej jako ekspert techniczny d/s sprzętu. Szył kombinezony i zajmował się nartami, butami i wiązaniami. Od wielu lat interesuje się motoryzacją, a szczególnie wyścigami równoległymi (drag racing) i w tej dziedzinie zdobył kilkakrotnie mistrzostwo Finlandii, Szwecji i Skandynawii, a w 2006 roku pobił rekord Europy w przyspieszeniu. Samochody wyścigowe budował w swoim warsztacie ART (Ahonen Racing Team). "Praca dla federacji była przyjemna, lecz niestety nadchodzi czas kiedy trzeba myśleć o sobie i rodzinie i chodzi tu o stronę finansową. Od wielu lat interesuję się samochodami i ich konstrukcjami. To moja prawdziwa pasja. Jestem też właścicielem kampera i dokładnie wiem czego oczekują właściciele takich pojazdów. Moje projekty spełnią ich wszystkie wymagania" - powiedział Ahonen kanałowi fińskiej telewizji YLE. Ze stacją ma od kilku lat umowę i pracuje dla niej jako ekspert od skoków narciarskich i kombinacji norweskiej. Trener reprezentacji w kombinacji norweskiej Petter Kukkonen wyjaśnił, że odejście Ahonena zwłaszcza przed sezonem olimpijskim jest ciosem. ale rozumie jego decyzję. "Teraz ma stałą pracę z regularną pensją, a do tego jest ekspertem w telewizji. To świetny pakiet finansowy w odróżnieniu od niepewnego kontraktu z federacją i na jego miejscu gdybym miał takie możliwości i doświadczenie to chyba zrobiłbym to samo" - powiedział. Ahonen poza pięcioma wygranymi TCS zdobył w swojej karierze dwa srebrne medale olimpijskie, 10 medali mistrzostw świata oraz siedem MŚ w lotach narciarskich. Dwa razy wygrał też Puchar Świata w punktacji generalnej, a w zawodach indywidualnych PŚ stał na podium 108 razy z czego 36 na najwyższym stopniu.