Umowa będzie obowiązywała do 31 grudnia 2018 roku. Kontrakt został podpisany podczas uroczystej konferencji prasowej na Stadionie Narodowym. Co roku na konto federacji będzie spływać 8 milionów złotych. - To kwota podstawowa. Za każdy nasz sukces sponsor będzie płacił nam bonusy - zdradził Zbigniew Boniek, prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej. Wiadomo, że awans na Euro 2016 do Francji został wyceniony na 4 miliony złotych. Tym samym zakończyły się trwające przez ponad roku poszukania sponsora głównego reprezentacji. Na początku zeszłego roku ze sponsorowania kadry zrezygnował Orange, który łożył na polską piłkę przez 10 lat. Kwota, którą dostanie PZPN może robić wrażenie, ale poprzednia umowa z siecią komórkową opiewała na jeszcze lepsze pieniądze. Wtedy co roku federacja bogaciła się o 10 milionów złotych. - Teraz nie dostalibyśmy takich pieniędzy. Trzeba pamiętać, że poprzedni kontrakt obejmował czas Euro 2012, które było rozgrywane w Polsce. Koniunktura była więc dużo dużo lepsza - podkreślił prezes PZPN. Bońkowi nie spieszyło się ze znalezieniem nowej firmy. - Postanowiłem, że najpierw trzeba ułożyć pracę związku i zbudować silną drużynę narodową. To udało nam się zrobić. Podpisanie umowy z Lotosem jest pewnym domknięciem przemian w PZPN. Do tego nie chcieliśmy się tanio sprzedawać. Reklama na naszych strojach kosztuje tyle, że niewiele firm w tym kraju może sobie pozwolić na tak duży wydatek - powiedział Boniek. Pomimo dobrych w ostatnim czasie wyników sponsorzy nie walili do federacji drzwiami i oknami. Pisaliśmy już o tajemniczym fiasku negocjacji z Orlenem. - Odbyliśmy jedno wstępne spotkanie i kontakt się urwał. Lotos zgłosił się do nas jako drugi - uzupełnił prezes PZPN. Piłka nożna to najpopularniejsza dyscyplina sportowa w Polsce, a mecze drużyny z Białym Orłem na koszulkach cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem kibiców, zarówno na stadionach, jak i przed telewizorami. Reprezentacja piłkarska Polski traktowana jest przez opinię publiczną jak "dobro narodowe", które należy wspierać i o które należy dbać. Grupa Lotos ma kompetencje w zakresie wieloletniego sponsoringu klubów i projektów sportowych, dlatego z pełną odpowiedzialnością podjęła się roli mecenasa reprezentacji narodowej. - To dla nas wielkie, ambitne i ważne emocjonalnie przedsięwzięcie. Nasza reprezentacja, jej postawa i sukcesy angażują bowiem wszystkich Polaków, nawet tych, nie interesujących się sportem na co dzień - mówi Paweł Olechnowicz, prezes Zarządu Grupy Lotos SA. - Wiemy, jaką radość sprawiają sukcesy reprezentacji i jak silne jest poparcie dla niej nawet w momentach osiągania słabszych wyników. To stwarza korzystny klimat zewnętrzny dla współpracy sponsoringowej, w której Lotos słusznie uważany jest za wyznacznika nowych standardów i najwyższego poziomu profesjonalizmu. Jestem głęboko przekonany, że nasza współpraca z PZPN pomoże "Biało-czerwonym" w osiąganiu wyników, na które wszyscy czekamy. Będą one wspólnym sukcesem piłkarzy i naszym. "Decyzja o wsparciu piłkarskiej reprezentacji Polski przez strategiczną spółkę, tak ważną dla gospodarki kraju, to dowód zaufania do drużyny narodowej, która jest liderem w swojej grupie eliminacyjnej Euro 2016" - pisze PZPN w komunikacie. - Reprezentacja Polski to najważniejsza drużyna dla wszystkich Polaków. Osiągane przez nią wyniki i jej potencjał sprawiły, że pozyskaliśmy tak poważnego partnera, jakim jest Grupa Lotos. Należy również dodać, że spółka będzie wspierała nie tylko drużynę narodową, ale także reprezentację do lat 21, która w 2017 roku będzie rywalizowała w organizowanych w Polsce mistrzostwach Europy - mówi Zbigniew Boniek. W ramach współpracy sponsoringowej Grupa Lotos uzyskała prawo posługiwania się tytułem "Głównego Sponsora Reprezentacji Polski w Piłce Nożnej" oraz do wykorzystywania we własnej działalności marketingowej oficjalnego logotypu reprezentacji Polski. Umowa gwarantuje również ekspozycję logotypu spółki na strojach treningowych reprezentacji Polski. Firma pojawi się także na nośnikach reklamowych podczas meczów drużyny narodowej rozgrywanych w naszym kraju. - Lotos będzie mógł nakręcić film reklamowy z udziałem sześciu piłkarzy i wykorzystywać wizerunek zawodników na stacjach benzynowych - zakończył Boniek. Ponadto logotyp Lotosu pojawiać się będzie w centralnym miejscu tablic sponsorskich w czasie konferencji prasowych, na stronie internetowej PZPN, biletach oraz programach meczowych. Grupa Lotos jest m.in. Generalnym Sponsorem Polskiego Narciarstwa, Oficjalnym Partnerem Roberta Kubicy oraz strategicznym partnerem załogi Lotos Rally Team Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana. Angażuje się także w programy społeczno-sportowe takie jak Narodowy Program Rozwoju Skoków Narciarskich "Szukamy Następców Mistrza" czy piłkarski program "Biało-zielona przyszłość z Lotosem". Grupa Lotos wciąż jest głównym sponsorem piłkarskiej drużyny Lechia Gdańsk. W Trójmieście wspiera też m.in. siatkarski zespół Lotos Trefl Gdańsk oraz koszykarską drużynę Trefl Sopot. Krzysztof Oliwa