Najlepiej w globalnej sieci prezentują się witryny Wisły Kraków i Lecha Poznań, najgorzej Amiki Wronki i Polonii Warszawa. Oceniając klubowe witryny braliśmy pod uwagę pięć kryteriów: wartość informacyjną, narzędzia komunikacyjne, multimedia, sklepy z gadżetami oraz estetykę strony. Wszystko ocenialiśmy w skali 1-5. Idealna strona zdaniem INTERIA.PL to taka, która zawiera świeże i ciekawe informacje, gromadzi kibiców na forach i czatach, udostępnia multimedia, prowadzi sprzedaż klubowych gadżetów oraz jest ładna graficznie. Takiej idealnej strony żaden z klubów ekstraklasy nie posiada, ale niektóre drużyny są naprawdę blisko. Wartość informacyjna: Najwyższe oceny za wartość informacyjną otrzymały serwisy internetowe Wisły Kraków i Lecha Poznań. Oba kluby szeroko i szczegółowo informują swoich kibiców o wszystkim, co dzieje się w klubie. Każdego dnia na stronach tych klubów są zamieszczane świeże i dobrze przygotowane informacje. Rzecznik prasowy Wisły o najważniejszych informacjach powiadamia dziennikarzy sms'em, co znacznie ułatwia szybką reakcję na najważniejsze wydarzenia. W tej kategorii prawie wszystkie kluby otrzymały wysokie oceny (najniższa 3), co pokazuje, że działacze klubów Orange Ekstraklasy zaczęli wreszcie poważnie traktować Internet jako kanał do wysyłania w świat informacji. Narzędzia komunikacyjne: Liderem w komunikacji z kibicami w Internecie jest Lech Poznań. Fani "Kolejorza" mają do dyspozycji prężnie działające forum, zabawę dla typerów, serwis "Kolejorz Girls" dla cheerleaderek, wiele konkursów (obecnie trwa Miss Lech Poznań) oraz informacje w postaci RSS. Mimo że naszym zdaniem na stronie brakuje np. czata to zdecydowaliśmy się przyznać Lechowi najwyższe oceny, gdyż żaden z pozostałych klubów nie dysponuje taką liczbą narzędzi komunikacyjnych. W tej kategorii aż sześć klubów miało na koncie zero punktów. Cracovia, Legia Warszawa, GKS Bełchatów, Górnik Łęczna, Polonia Warszawa oraz Amica Wronki nie chcą komunikować się z kibicami lub boją się rywalizacji z mocnymi nieoficjalnymi forami, czatami lub blogami. A może trzeba pomyśleć o połączeniu sił, co byłoby z korzyścią dla obu stron? Multimedia Najwyższą ocenę w kategorii multimedia otrzymała strona Lecha Poznań. Wspaniałe galerie zdjęć, tapety pulpit, a także materiały audio i wideo - to wszystko umila fanom "Kolejorza" pobyt na oficjalnej stronie klubu. Dobre, choć nie co skąpe zbiory multimediów posiadają również Wisła Kraków, GKS Bełchatów i Górnik Zabrze. Jedynym klubem, który nie prezentuje żadnych multimedialnych materiałów jest Polonia Warszawa. E-commerce - e-sklepy Jedynie cztery kluby posiadają działające sklepy z gadżetami. Wisła Kraków, Cracovia, Wisła Płock oraz Odra Wodzisław oferują swoim kibicom wiele ciekawych przedmiotów w klubowych barwach. Najwyższe oceny za bogatą ofertę oraz bezpieczne mechanizmy sklepowe otrzymały krakowskie kluby. Dokładnie połowa klubów (Lech Poznań, Pogoń Szczecin, GKS Bełchatów, Arka Gdynia, Amica Wronki, Polonia Warszawa, Górnik Zabrze, Groclin Dyskobolia) nie prowadzi żadnej działalności handlowej przez oficjalne strony internetowe. Estetyka Nie od dziś wiadomo, że ładna grafika strony, bardziej przyciąga internautów. Większość klubów ma nowe strony, z gustownymi grafikami, ale kilka (Górnik Zabrze, Odra i Groclin) powinny jak najszybciej unowocześnić oraz upiększyć swoje internetowe witryny, żeby nie straszyć użytkowników. Nam najbardziej podoba się grafika na stronie Wisły Płock i Wisły Kraków. Podsumowanie Z oficjalnymi stronami klubów Orange Ekstraklasy nie jest źle. W porównaniu z ubiegłym rokiem - kiedy to na większości stron nie było nawet aktualnych składów - jest naprawdę dobrze. Najlepsi muszą jeszcze poprawić kilka elementów, aby przynajmniej w Internecie zrównać się z europejskimi potęgami. Najsłabszym radzimy szybko wziąć się do roboty, bo witryna internetowa świadczy o klubie, działaczach, piłkarzach i kibicach... Kluby ekstraklasy w badaniach Internetu Czy ktoś zagląda na oficjalne strony klubów? - może zapytać jakiś nieinternetowy działacz. No pewnie! Stronę Wisły Kraków w grudniu 2005 roku odwiedziło prawie 100 tysięcy użytkowników. To bardzo dużo biorąc pod uwagę, że w grudniu liga nie grała. Pozostałe strony ujęte w badaniu Megapanel PBI/Gemius również radzą sobie zupełnie dobrze. Gole, najciekawsze sytuacje oraz skróty meczów wiosennej Orange Ekstraklasy będzie można, już od dzisiaj, obejrzeć w naszym Magazynie Ligowym.