Ekstraklasa. Znamy terminarz kolejnego sezonu - kliknij! Chociaż media spekulowały o tym już od dłuższego czasu, dopiero dziś faktem stała się informacja, że przez kolejne cztery lata transmisje meczów Ekstraklasy obejrzeć będzie można w stacjach nc+ i Eurosport. O podpisaniu nowej umowy z dotychczasowymi posiadaczami praw telewizyjnych do Ekstraklasy poinformował prezes spółki Ekstraklasa SA Bogusław Biszof na swoim koncie w serwisie Twitter. Działacz poinformował ponadto, że aż 296 meczów w sezonie Ekstraklasy kibice będą mieli szansę obejrzeć w najwyższej jakości HD. "Fakt sprzed kilku minut: Ekstraklasa (296 meczow w sezonie, w HD) w nc+ i Eurosport. Kontrakt podpisany na 4 lata. Mozna przedluzac umowy ;)" - napisał Biszof. Nieco więcej szczegółów poznaliśmy później. W sprzedaży praw TV pośredniczyła włoska firma MP & Silva, która zagwarantowała spółce wpływy 135 mln zł rocznie (dotychczas było 110 mln zł).Sześć z ośmiu meczów każdej kolejki pojawi się w kanałach CANAL+, a dwa - w stacji Eurosport 2. Wartość czteroletniej umowy pozwala mówić o "kontrakcie wszech czasów" - podkreśla Ekstraklasa SA w komunikacie. 95 procent przychodów spółki Ekstraklasa S.A. ze sprzedaży praw mediowych i marketingowych zasila budżety akcjonariuszy spółki, czyli klubów Ekstraklasy i Polskiego Związku Piłki Nożnej. Generowanie wysokich przychodów to - obok zarządzania rozgrywkami - jeden z głównych celów funkcjonowania ligowej spółki. W ramach praw mediowych, jak w większości krajów, największą wartość mają te do transmisji meczów na żywo w telewizji płatnej. Rynek telewizji płatnej, a w szczególności rynek platform telewizyjnych, w ciągu ostatnich lat podlegał koncentracji co wymusiło bardziej kreatywne podejście do sprzedaży praw meczów Ekstraklasy. Na rynku funkcjonują tylko dwie platformy tj. nc+ powstały w grudniu 2012 z połączenia Cyfry+ i "n" oraz Cyfrowy Polsat. Ta koncentracja spowodowała między innymi opracowanie nowatorskiego podejścia i w pierwszej kolejności znalezienie partnera i wynegocjowanie umowy typu "kontrakt doradczy z minimalną sumą gwarantowaną". Ten etap został zakończony podpisaniem umowy tego typu z międzynarodową, renomowaną agencją MP & Silva we wrześniu 2014 r. Po pracach wstępnych zaproszenie do składania ofert na różne pakiety mediowe zostało skierowane do potencjalnych partnerów w listopadzie 2014 roku, a na przełomie roku 2014 i 2015 spłynęły pierwsze oferty i nastąpiły indywidualne rozmowy z oferentami na różne typy praw. Prawa międzynarodowe przejęła MP & Silva i sprzedaje je we własnym zakresie. W kwestii pozostałych praw agencja pełni rolę doradczą. Mecze Ekstraklasy zostały podzielone na trzy pakiety. Oferty złożyły nie tylko platformy cyfrowe, ale i właściciele kanałów telewizyjnych, w tym planujących wejście do Polski lub rozszerzenie swojego portfolio o prawa sportowe. Łącznie w okresie przetargowym oferty na pakiety do telewizji płatnej złożyły cztery podmioty. Ze względu na fakt, że także preferencje oferentów zmieniały się, kluczowym krokiem było ponowne zaproszenie wszystkich czterech podmiotów do złożenia finalnych ofert do 3 czerwca. W wyniku złożonych ostatecznych ofert i późniejszych negocjacji z dwóch finalistów wybrano ofertę nc+ z udzieleniem platformie opcji sublicencji dwóch meczów w kolejce dla Eurosportu.