Krakowski maraton jest najbardziej międzynarodowym w kraju, jest także najbardziej przyjazny dla niepełnosprawnych. W tym roku maratończyków na wózkach, czy z inną niesprawnością (np. niedowidzących i niewidomych) będzie ponad setka. Właśnie oni wystartują o godz. 8:58. Reszta maratończyków ruszy o godz. 9. Maraton wraca do korzeni. Jego pierwsze edycje miały start i metę na płycie Rynku Gł., później bieg został wyprowadzony na Błonia. Teraz wraca na Rynek. Dyrektor Krzysztof Kowal nie ukrywa, że organizatorzy mieli dużą łamigłówkę z pomieszczeniem wszystkiego na Rynku. To jeden z największych placów średniowiecznej Europy, ale co innego zmieścić 700 biegaczy, jak to miało miejsce w początkowych edycjach, a co innego liczbę dziesięciokrotnie większą, jak to będzie tym razem. - Na tyle sprawnie to poukładaliśmy, że się udało. U wylotu ulicy Szewskiej będą namioty z jedzeniem, przy placu Szczepańskim stanowiska masażu, nie brakło też miejsca na depozyty. Każdego, kto będzie musiał odczekać trochę w kolejce po swoje rzeczy, czy do masażu, proszę o cierpliwość - apeluje Krzysztof Kowal. Cierpliwość będą musieli wykazać także kierowcy, którzy w niedzielę najlepiej powinni omijać śródmieście Krakowa. Utrudnienia w ruchu dotkną także krakowskie Błonia. Biegnąca wzdłuż nich Al. 3-go Maja zostanie zamknięta już w piątek wieczorem. Największym problemem dla pojazdów będzie wyłączenie z ruchu Alei Krasińskiego i Mickiewicza, a więc głównych traktów wiodących przez miasto z południa na północ. Przejazd alejami będzie niemożliwy w najbliższą niedzielę, w godzinach 8-14:30. O tej samej porze nie skręcicie także w lewo, jadąc od południa (np. z Zakopanego) na Rondzie Matecznego. Prowadzącą do niego ul. Konopnickiej pobiegną maratończycy, a kilkaset metrów przed samym rondem będą mieli nawrotkę. Utrudnienia dotkną też sporych części dzielnicy Podgórze - biegacze pobiegną ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, a na Dekerta będą mieli kolejną nawrotkę, później pomkną koło Krakowskiej Szkoły Wyższej i dalej - Mostem Kotlarskim na drugą stronę Wisły. Zatem o sprawnym przejeździe tym mostem łączącym stary Kraków z Podgórzem, możecie również zapomnieć. Samochodami omijajcie także ścisłe centrum podwawelskiego grodu, gdyż będzie ono również we władaniu maratończyków. Trasa maratonu z Rynku wiedzie wzdłuż Grodzkiej, Idziego, Podzamcza, Powiśle i Zwierzyniecką na Aleje Trzech Wieszczów (tylko Al. Słowackiego nie "uczestniczy" w maratonie). Miasto przygotowało specjalne tramwaje, które w niedzielę od godz. 8 do 14 będą łączyły Cichy Kącik z ul. Kamienną (okolice Nowego Kleparza i Dworca Głównego). - Może nie jesteśmy największym w kraju maratonem, ale na pewno najpiękniejszym. Z prostego względu - żaden inny nie wiedzie po tak pięknym mieście, jakim jest Kraków. Tegoroczna trasa pokaże wszystkie jego uroki - zachwala dyrektor Kowal. Zaledwie na osiem dni przed startem organizatorzy postanowili poważnie zmodyfikować trasę. Zazwyczaj łączyła ona Kraków z najnowszą dzielnicą - Nową Hutą, w której jednak trwają remonty, więc Huta wypadła z tegorocznego biegu. Pierwotnie maratończycy mieli biec aż do Rybitw, ostatecznie jednak pokonają dwie pętle po 21 km. W efekcie, biec będą po ścisłym centrum Krakowa, jego śródmieściu, a także po okolicach starego Podgórza. - Po konsultacjach z biegaczami postanowiliśmy zrezygnować z trasy wiodącej na Rybitwy, gdyż bieganie w szczerym polu, w nie za ciekawym otoczeniu jest trochę bez sensu. A dla nas zabezpieczenie takiej trasy byłoby dwukrotnie droższe - argumentuje Kowal. Jeśli już jesteśmy przy pieniądzach - budżet tegorocznego maratonu zamyka się w kwocie 1,2 mln zł. Do tego dochodzą wymiany w barterze i udział spółek miejskich w organizacji. - Z budżetu miejskiego nic nie czerpiemy. Dzięki wsparciu sponsora generalnego (PKO BP) i wpływom z wpisowych, impreza finansuje się sama - cieszy się Kowal. Dyrektor maratonu zapewnia też, że tym razem nie będzie takich wpadek, jak rok temu, gdy firma organizująca trasę nie oznakowała poszczególnych kilometrów. Tym razem zajął się tym zadaniem najstarszy krakowski klub biegowy KKB Dystans. - Robią to biegacze, więc znają się na rzeczy - podkreśla Krzysztof Kowal. Kraków - w odróżnieniu od innych dużych polskich maratonów - rezygnuje z opłacania startu elity. Jeśli pojawią się Afrykanie, to tylko tacy, których start opłacą menedżerowie, polujący na zgarnięcie głównej nagrody za zwycięstwo - 20 tys. zł zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Drugie miejsce wyceniane jest na 15 tys. zł, trzecie - 10 tys. zł, czwarte - 8 tys. zł, piąte - 6 tys. zł, a szóste - 4 tys. zł. Jeśli zwycięzca pobije rekord Cracovia Maratonu (2:11,26 dla mężczyzn i 2:28,14 dla kobiet), otrzyma dodatkowo 10 tys. zł. Na obecnej trasie złożonej z dwóch pętli, pełnej ostrych nawrotów i podbiegów pod mosty uzyskanie rekordowego wyniku będzie graniczyło z cudem. Cracovia Maraton jest kierowany dla amatorów i biegaczy, którzy uprawiają coraz bardziej popularną turystykę maratońską. Z myślą o tej najszerszej grupie biegaczy, którzy uprawiają ten sport dla zdrowia, organizatorzy przygotowali najcenniejszą nagrodę rzeczową. Samochód Renault Captur Energy TCe, wart 60 tys. zł, zostanie rozlosowany wśród tych, którzy dotrą do mety maratonu. W ramach weekendu z 13. Cracovia Maratonem odbędzie się sporo imprez biegowych. Już w piątek, o godz. 21 z krakowskich Błoń (deptak przy al. 3 Maja) ruszy bieg nocny na 10 km. Sobota, to Krakowskie Spotkania Biegowe, a imprezą dnia będzie Bieg o Puchar Radia RMF FM - start na Błoniach o godz. 12:30. Dystans nikogo nie powinien przestraszyć - 4470 metrów. Dla zwycięzców wśród kobiet i mężczyzn czekają nagrody pieniężne - po 5 tys. zł. Szczegóły znajdziesz tu! W 13. Cracovia Maratonie, jak zwykle, nie zabraknie przedstawicieli INTERIA.PL Runners Teamu. Będziemy trzymać kciuki za wszystkich biegaczy, ale szczególnie za: Ewelinę Karpińską-Morek, Michała Morka i Przemysława Herdzinę! Autor: Michał Białoński Trasa Cracovia Maratonu, czyli tu tylko kibicujesz, a nie jedziesz samochodem: Start: Rynek Główny (na wysokości ul. Siennej) 1. Grodzka 2. Idziego 3. Podzamcze 4. Powiśle 5. Zwierzyniecka 6. Al. Krasińskiego 7. Al. Mickiewicza 8. Nawrotka przejściem dla pieszych przed ul. Czarnowiejską 9. Al. Mickiewicza 10. Reymonta (nawrotka przy parkingu TS Wisła) 11. Al. Mickiewicza 12. Al. 3-go Maja (ulicą, nawrotka przy Piastowskiej) 13. Deptak przy Al. 3 Maja 14. Deptak przy Al. Focha (nawrotka na ulicę przy ul. Na Błoniach) 15. Al. Focha 16. Al. Krasińskiego 17. Konopnickiej (do Ronda im. Matecznego - nawrót) 18. Konopnickiej 19. Ludwinowska 20. Rollego 21. Przy Moście 22. Staromostowa 23. Brodzińskiego 24. Nadwiślańska 25. Solna 26. Zabłocie 27. Herlinga-Grudzińskiego 28. Nawrotka na Dekerta 29. Herlinga-Grudzińskiego 30. Most Kotlarski - ślimak w prawo 31. Przejście na Bulwary Wiślane za mostem 32. Bulwar Kurlandzki 33. Bulwar Czerwieński 34. Centrum Obsługi Ruchu Turystcznego 35. Podzamcze 36. Powiśle 37. Zwierzyniecka 38. Al. Krasińskiego 39. Al. Mickiewicza 40. Nawrotka przejściem dla pieszych przed ul. Czarnowiejską 41. Al. Mickiewicza 42. Reymonta (nawrotka przy parkingu TS Wisła) 43. Al. Mickiewicza 44. Al. 3 Maja (ulicą, nawrotka przy Piastowskiej) 45. Deptak przy Al. 3 Maja 46. Deptak przy Al. Focha (nawrotka na ulicę przy ul. Na Błoniach) 47. Al. Focha 48. Al. Krasińskiego 49. Konopnickiej (do Ronda im. Matecznego - nawrót) 50. Konopnickiej 51. Ludwinowska 52. Rollego 53. Przy Moście 54. Staromostowa 55. Brodzińskiego 56. Nadwiślańska 57. Solna 58. Zabłocie 59. Herlinga-Grudzińskiego 60. Nawrotka na Dekerta 61. Herlinga-Grudzińskiego 62. Most Kotlarski - ślimak w prawo 63. Przejście na Bulwary Wiślane za mostem 64. Bulwar Kurlandzki 65. Bulwar Czerwieński 66. Centrum Obsługi Ruchu Turystcznego 67. Podzamcze 68. Św. Idziego 69. Grodzka Meta: Rynek Główny (na wysokości ul. Siennej)