Regeneracja podczas snu – co powinieneś wiedzieć?

Sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wspomaga koncentrację, podnosi odporność i sprawia, że możemy normalnie funkcjonować. Niedobór snu przekłada się na mniejsze zasoby energii i ogólne osłabienie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Może mieć też poważne konsekwencje dla organizmu.

W obecnych czasach trudno o zdrowy, dobry sen. Żyjemy coraz szybciej, nieustannie gdzieś pędzimy, mamy mnóstwo obowiązków, zajmujemy się domem, w pracy spędzamy długie godziny, a stres jest zjawiskiem niezwykle częstym i powszechnym. W natłoku codziennych zadań często zapominamy, jak duże znaczenie dla organizmu ma sen. Tymczasem żeby normalnie funkcjonować, nasze ciało i umysł muszą się regenerować. Dotyczy to szczególnie osób aktywnych fizycznie: to właśnie podczas snu dochodzi do regeneracji całego organizmu, w tym także mięśni. Mówiąc kolokwialnie: każdy z nas kiedyś musi "naładować baterie". By tak się stało, potrzeba około 7-9 godzin dobrego, zdrowego snu, który pozwoli nam przygotować się na kolejny dzień (i kolejne treningi).

"Wyśpię się po śmierci"

Sen to przede wszystkim regeneracja organizmu. Jest on niezbędny dla zachowania zdrowia nie tylko naszego ciała, ale i umysłu. Bez niego nasz organizm nie może prawidłowo się zregenerować ani funkcjonować. Kiedy śpimy, nasz mózg naprzemiennie przechodzi przez fazy REM oraz NREM. Ta druga jest szczególnie ważna dla organizmu, ponieważ wówczas mózg zaczyna wolniej pracować i wypoczywać, a procesy regeneracyjne zachodzą najintensywniej. Nasze ciało w tym czasie produkuje hormony wzrostu i białka, a mózg pozbywa się zbędnych informacji i wytwarza ATP, odpowiedzialne za dostarczenie organizmowi energii.

Innymi słowy, podczas snu w naszym ciele zachodzi wiele pozytywnych i pożytecznych procesów biologicznych, zarówno w okresie dojrzewania (prawidłowy rozwój i wzrost), jak i na późniejszych etapach życia (odbudowa zniszczonych komórek). Gdy jesteśmy wyspani, mamy lepsze samopoczucie, wzrasta nasza motywacja, łatwiej jest nam się skupić. Jesteśmy też mniej podatni na stres, czerpiemy większą radość z życia, zwiększamy odporność, a zmniejszamy ryzyko wystąpienia wielu chorób.

W natłoku codziennych obowiązków często jednak nie przywiązujemy wagi do snu. "Wyśpię się po śmierci" - słyszymy często. Tymczasem brak snu może mieć dla organizmu poważne konsekwencje. A śpimy coraz mniej - obecnie zaburzenia snu deklaruje mniej więcej co drugi Polak. Do tego dochodzi bezsenność: wg badań Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu na bezsenność przewlekłą (brak snu przez co minimum trzy dni w tygodniu przez okres dłuższy niż trzy miesiące) cierpi około 10 proc. populacji, a okresową - aż 35 proc.

Sen to zdrowie

Aby organizm mógł w pełni się zregenerować, niezbędny jest nieprzerwany odpoczynek w komfortowych warunkach. Kluczowy jest tutaj właściwy dobór materaca, ponieważ organizm w naturalny sposób szuka wygodnej pozycji. Mówiąc kolokwialnie: przewracanie się z boku na bok powoduje gorszą jakość snu. Jak radzą eksperci marki Hilding, cenionego producenta materacy, podczas zakupu warto zwrócić uwagę nie tylko na nasze prywatne upodobania, ale również na wagę i stan zdrowia. Jeśli będziemy spać na materacu, który będzie dla nas niewygodny, nie tylko nie wypoczniemy, ale również możemy zafundować sobie różnego rodzaju bóle i inne uciążliwe dolegliwości. Doskonałym rozwiązaniem dla osób aktywnych fizycznie będzie zakup materaca medycznego, zaprojektowanego z myślą o wspomaganiu procesów regeneracyjnych. W takich produktach specjalizuje się marka SleepMeed, której materace termoelastyczne zapewniają optymalne wsparcie sylwetki podczas snu.

By regeneracja organizmu przebiegała prawidłowo, kluczowa jest jakość snu i należy o nią zadbać. Oprócz właściwego doboru materaca, warto zachowywać rutynę, czyli kłaść się zawsze o tej samej godzinie, wcześniej się wyciszyć, przewietrzyć sypialnię i pamiętać o optymalnej temperaturze w sypialni (ok. 18 stopni C). Kolację powinniśmy zjeść nie później niż 4 godziny przed zaśnięciem, aby układ trawienny nie pracował w nocy. Dobrym pomysłem jest także zamontowanie w sypialni rolet, dzięki którym nie obudzą nas wczesne promienie słońca.

Długość snu jest ważna dla prawidłowej regeneracji ciała, ale najważniejsza jest jego jakość. Choć powinno się spać od 7 do 9 godzin, może to być i 14, a wciąż nie będziemy wyspani. Aby organizm mógł się w pełni zregenerować, sam sen bowiem nie wystarczy - musi być dobry i zdrowy. Warto o to zadbać.

 

Artykuł z ekspozycją partnera

Strona główna INTERIA.PL