Na liście zgłoszeń są 63 załogi, z czego 14 pojedzie samochodami WRC. Z numerem 1 wystąpi obrońca tytułu i lider cyklu po zwycięstwie w Rajdzie Monte Carlo Francuz Sebastien Ogier (Citroen C3 WRC). W Szwecji walkę z nim zapowiada dwóch dawnych mistrzów - dziewięciokrotny triumfator cyklu Francuz Sebastien Loeb oraz Fin Marcus Groenholm. Loeb oficjalnie zakończył karierę kilka lat temu, ale nadal rywalizuje w wybranych imprezach, m.in. w Rajdzie Dakar. W tym roku podpisał kontrakt na kilka startów w MŚ z teamem Hyundai i wystartował już Monte Carlo, gdzie zajął czwarte miejsce. Miał szansę na więcej, bo krótko nawet prowadził, ale przebił oponę i spadł poza podium. Francuz podczas treningów w Szwecji miał groźny wypadek - rolował przy dużej prędkości, wylądował w śnieżnych zaspach, jednak załodze nic się nie stało, a samochód został przez serwis odbudowany. Obok Loeba do walki wraca 51-letni Groenholm, dwukrotny mistrz świata, który pojedzie Toyotą Yarisem WRC. Na start namówił rodak szef Toyota Gazoo Racing Tommi Makinen. "Marcus wygrał w Szwecji kilka razy, a tego się nie zapomina. Pomimo przerwy w startach wierzę, że pokaże na co go jeszcze stać" - powiedział Makinen, którego zespół TGR specjalnie dla Groenholma przygotował czwarty samochód. Z Polaków na starcie zamelduje się 28-letni Pieniążek, który po raz pierwszy wystąpi w barwach fabrycznego brytyjskiego zespołu M-Sport Ford World Rally Team i w nowej kategorii WRC 2 Pro. To przedsionek najwyższej klasy WRC. Razem z Hellerem pojadą 280-konnym Fordem Fiestą R5 z numerem 35. Rajd Szwecji będzie pierwszym z przynajmniej 10 tegorocznych startów tej załogi w WRC 2 Pro. "Lubię jazdę po śniegu, opony na tzw. długim kolcu zapewniają bardzo dobrą przyczepność, ale trzeba się do nich przyzwyczaić, co jest dodatkowym wyzwaniem. Są nim także bandy śnieżne wzdłuż trasy, dlatego niezbędna jest wyjątkowa precyzja, szczególnie w wąskich sekcjach. Chcemy pojechać najszybciej jak potrafimy. Czeka nas pierwszy start w nowym samochodzie i nowej ekipie, dlatego zobaczymy, co się wydarzy. Chciałbym w tym roku regularnie walczyć o podia w WRC 2 Pro" - powiedział Pieniążek po testach w Szwecji. Trasa rajdu liczy łącznie 1466 km i została podzielona na 19 odcinków specjalnych o długości 316 km. Jej fragment przebiega też drogami w... Norwegii. W czwartek imprezę rozpocznie superoes na torze wyścigów konnych w Karlstad, w pobliżu bazy rajdu, a zakończy niedzielny odcinek Power Stage w Torsby. wha/ pp/