Reklama

Reklama

Formuła 1. Sezon w ciekawych czasach

Sezon Formuły 1 2020 zakończył się kilka tygodni temu. Kibice z jednej strony wciąż powracają do tego, co działo się pomiędzy lipcem i grudniem, a z drugiej wybiegają myślami w przyszłość, do sezonu 2021 - pisze ekspert Interii Grzegorz Gac.

Jak można podsumować miniony sezon? Największym zwycięstwem było to, że sezon się odbył, że udało się zorganizować 17 wyścigów. Formuła 1 obroniła się całkiem skutecznie. Po marcowej katastrofie i odwołaniu Grand Prix Australii, gdy nadal nie było wiadomo, jak ten rok będzie wyglądał, udało się stworzyć etapami kalendarz na ten wyjątkowy sezon. W porównaniu z innymi seriami sportów motorowych (WRC czy Formuła E), można śmiało powiedzieć, że Formuła 1 wyszła z tego zamieszania obronną ręką. 

Lewis Hamilton zdobył swój siódmy tytuł w karierze w bardzo przekonującym stylu. Jego kolega z zespołu - Valtteri Bottas - był jednym z największych rozczarowań. Po każdym nieudanym starcie - a było ich trochę - obiecywał wyciągnięcie wniosków i poprawę. Efektów, póki co, nie widać. Na razie Fin zajęty jest przygotowaniami do startu w zimowej rundzie WRC w Finlandii. Czy nowe rajdowe doświadczenia pomogą mu się zresetować i walczyć w przyszłym roku o tytuł?

Reklama

W tej sytuacji, myśląc o sezonie 2021, trudno mieć wątpliwości, że Hamilton znów będzie faworytem do tytułu mistrzowskiego, już ósmego w karierze. Tyle tylko, że... nadal nie wiemy, czy będzie bronił tytułu, ale do tego za chwilę wrócimy. 

Max Verstappen nieco dojrzał. Jako jedyny próbował stawić czoła kierowcom Mercedesa. Nie ukończył z różnych przyczyn aż pięciu wyścigów. Gdyby nie to, zapewne to on byłby drugim kierowcą sezonu, ale w tej sytuacji musiał zadowolić się trzecim miejscem. Hamilton ze swoim doświadczeniem jest nadal kierowcą zdecydowanie bardziej kompletnym i dojrzałym.

Sergio Perez był cichą rewelacją sezonu, a jego zwycięstwo w Grand Prix Sakhiru było prawdziwą wisienką na torcie. Ukończył sezon na czwartym miejscu. Trzeba pamiętać, że dwa razy nie startował z powodu choroby, a kolejnych dwóch wyścigów nie ukończył.

Największym i wcale nie cichym rozczarowaniem sezonu było Ferrari. Una grande katastrofa - tak najczęściej określa się postawę i wyniki Scuderii w tym sezonie. Jest to chyba najbardziej delikatne określenie.

Sebastian Vettel odchodzi do Aston Martina. Dawniej niekiedy niesforny Niemiec pożegnał się z Ferrari z dużą klasą. Być może niepowodzenia - zwłaszcza w minionym sezonie - sprawiły, że nabrał dystansu do siebie i otoczenia, a także pokory. 

Tego jeszcze nie widziałeś! Sprawdź nowy Serwis Sportowy Interii! Wejdź na sport.interia.pl!

Zespół Alfa Romeo Racing Orlen, z Robertem Kubicą w roli kierowcy testowego, nie mógł rozwinąć skrzydeł, w dużej mierze z powodu silnika Ferrari. Stąd dopiero ósme miejsce w tabeli konstruktorów i zaledwie osiem punktów w całym sezonie. Czy sezon 2021 będzie lepszy, zobaczymy. Na razie wiemy tyle, że PKN Orlen i Kubica pozostają w zespole.

Czy w przyszłym roku możemy spodziewać się radykalnych zmian w układzie sił? Raczej nie, chociaż pewne znaki na ziemi i na niebie wskazują, że różnice pomiędzy Mercedesem i Red Bullem oraz resztą stawki mogą być mniejsze. Byłoby to z korzyścią dla sportu.

Znamy już składy wszystkich zespołów, z jednym małym, ale wyjątkowo ważnym wyjątkiem. Chodzi o Lewisa Hamiltona, który wciąż nie ma kontraktu z Mercedesem. Wydaje się, że jest to tylko kwestia czasu, ale czy na pewno? Decyzja może zapaść w każdej chwili. Niedawno zaprezentowano klip reklamowy AMG, czyli sportowej przybudówki Mercedesa, z Hamiltonem w roli głównej. To wskazywałoby, że zostaje on w zespole, ale w sporcie i w biznesie już nie takie cuda się zdarzały. 

Zobacz Interia Sport w nowej odsłonie

Sprawdź!

Jednak puśćmy wodze fantazji. Czy scenariusz, w którym Hamilton wygłasza oświadczenie, że podjął decyzję o zakończeniu kariery i poświęceniu się innym wyzwaniom, na przykład prowadzeniu zespołu w serii Extreme E, jest całkiem nierealny? W tle są między innymi pieniądze. Efektowny występ George’a Russella w Grand Prix Sakhiru mocno osłabił pozycję negocjacyjną mistrza świata. Mercedes przekonał się, że może mieć wygrywającego, młodego, obiecującego kierowcę za bez porównania mniejsze pieniądze. Jeżeli ktoś sądzi, że tej przewagi negocjacyjnej nie zechce wykorzystać, nic nie wie o biznesie. Russell w Mercedesie mógłby pomóc marce dotrzeć do młodych klientów. Pozostaje kwestia motywacji i priorytetów Hamiltona.

Niedawno zatwierdzono kalendarz sezonu 2021 liczący 23 wyścigi, najwięcej w historii, ale czy uda się uniknąć covidowych komplikacji? Pierwsze wskazówki z innych serii nie są optymistyczne. Właśnie odwołano, ok, przeniesiono na bliżej nieokreślony termin inauguracyjną rundę Formuły E, zaplanowaną w Chile na 16 - 17 stycznia. Jako powód podano wykrycie nowego, zmutowanego wirusa w Wielkiej Brytanii, a większość zespołów obydwu formuł ma swoje siedziby właśnie na Wyspach Brytyjskich.

Formuła 1 startuje nieco później. Testy zaplanowano na początek marca w Barcelonie, a pierwszy wyścig to Grand Prix Australii w Melbourne 21 marca. Czy do tego czasu sytuacja unormuje się na tyle, że sezon ruszy bez przeszkód? Jak da sobie radę Formuła 1 pod nowym dowództwem? Od nowego roku Chase Carey zostanie zastąpiony przez Stefano Domenicaliego. Pytań jest wiele, ale z biegiem czasu stopniowo będą pojawiać się odpowiedzi.

Chińczycy, gdy komuś źle życzą, mówią "obyś żył w ciekawych czasach". Chyba każdy zgodzi się, że mijający rok był wyjątkowo "ciekawy". Oby kolejny był znacznie mniej interesujący. Tego wypada życzyć wszystkim, nie tylko Formule 1.

Grzegorz Gac

-----------------------------------------------

Samochód 20-lecia na 20-lecie Interii!

ZAGŁOSUJ i wygraj ponad 20 000 złotych - kliknij

 Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment.

Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje