Niki Lauda - dzieciństwo i początki kariery wielkiego mistrza Urodzony w 1949 roku w Austrii, Niki Lauda już jako dziecko miał szansę, aby trenować i szkolić się pod okiem najlepszych. Pochodził z zamożnej rodziny, która mogła pozwolić sobie na koszty związane z treningami. Niestety, młody Lauda nie znalazł aprobaty własnych planów wśród swoich bliskich. Mimo niechęci ojca, w 1971 roku, Niki Lauda zaciągnął pożyczkę i dołączył do Formuły 2, zespołu March, rozpoczynając w ten sposób karierę kierowcy wyścigowego. Już w kolejnym sezonie wybitny sportowiec część wyścigów odbył w ramach konkursu Formuły 1. Niki Lauda - rozwój kariery w Formule 1 pod okiem najlepszych W roku 1973 Lauda przeszedł do zespołu BRM. Już rok później, za sprawą swojego byłego kolegi z zespołu, został zarekomendowany do teamu Ferrari, który z chęcią podpisał ze sportowcem kontrakt. Początek pracy w Ferrari zadowolił zarówno cały zespół, jak i samego kierowcę. Lauda zagwarantował drużynie 2. miejsce w Grand Prix Argentyny, a klasyfikację generalną zakończył na 4. miejscu. Początek 1975 roku był dla kierowcy nieco kłopotliwy, ale feralny okres zakończył zwycięstwem w ostatnim wyścigu - Grand Prix Stanów Zjednoczonych. W kolejnym roku na kierowcę czekały cztery zwycięstwa i podwójne drugie miejsce. Dobrą passę przerwało jednak tragiczne w skutkach wydarzenie - 1 sierpnia 1976 Niki Lauda uległ poważnemu wypadkowi. W trakcie wyścigu o Grand Prix Niemiec, na drugim okrążeniu bolid Laudy zjechał z toru i uderzył w bandę. Pojazd stanął w płomieniach i uwięził kierowcę wewnątrz. W uwolnieniu się pomogli mu inni kierowcy, jednak wypadek odcisnął na Laudzie piętno. Twarz oraz głowa kierowcy zostały boleśnie poparzone, a gorące, toksyczne gazy wdychane w trakcie wypadku uszkodziły jego płuca. Mimo dużego zagrożenia i śpiączki, w którą Niki Lauda wpadł po wypadku, już po 6 tygodniach od tego zdarzenia powrócił na tor i zajął 4. miejsce w Grand Prix Włoch. Ostatecznie jednak trudny rok zakończył się dla Laudy odejściem z teamu Ferrari. W 1978 roku Lauda dołączył do zespołu Brabhama. Dwa pierwsze sezony w nowym teamie nie były udane. Powodem był głównie źle zaprojektowany pojazd. Wszystkie te doświadczenia sprawiły, że Niki Lauda zadecydował o usunięciu się ze świata sportu i zajął się prowadzeniem własnego biznesu - linii lotniczych. Mimo to, sportowy duch walki, jaki zagnieździł się w kierowcy wyścigowym, nie dał o sobie zapomnieć. Kierowanie liniami lotniczymi nie wystarczyło, aby zagłuszyć potrzebę dostarczania organizmowi adrenaliny. W 1982 roku Niki Lauda powrócił na tor Formuły 1 i wziął udział w testach dla McLarena. Spełnił oczekiwania sponsorów i zarządu i został przyjęty do teamu. W 1984 roku Lauda zdobył tytuł mistrza po raz trzeci, pokonując o pół punktu swojego kolegę z zespołu. Uruchomiona na nowo kariera Laudy nie trwała zbyt długo. Rok 1985 nie przynosił zbyt dobrych wyników, co poskutkowało przejściem kierowcy na sportową emeryturę. Ponownie zajął się pracą dla swoich linii lotniczych. W roku 1993 zdecydował się skorzystać z oferty zostania konsultantem dla Formuły 1, a w latach 2001-2002 objął stanowisko dyrektora zespołu Formuły 1 Jaguar Racing. Afera o fortunę. Żona zmarłego mistrza świata pozwała fundację męża Niki Lauda - sukcesy, które uczyniły kierowcę niezapomnianym mistrzem Niki Lauda jest wielokrotnie wymieniany jako ten, który dla świata sportu zrobił więcej, niż przeciętny zawodnik. Pokazał ducha walki i siłę w dążeniu do założonych celów, mimo pojawiających się problemów. Na koncie mistrza zostały odnotowane następujące osiągnięcia i rekordy: 174 zgłoszenia do wyścigów, mistrzostwa świata w latach 1975,1977 i 1984, 25 zwycięstw, 54 razy obecność na podium, 24 razy na pierwszym pole position, 24 najszybsze okrążenia. Rok 1971 - 2. miejsce w wyścigu 6 hours of Nürburgring, zwycięstwo w Taurenpokal Salzburgring, Rok 1972 - 3. miejsce w wyścigu 4 hours of Zandvoort, 3. miejsce w wyścigu 9 hours of Kyalami Rok 1973 - zwycięstwo w wyścigu 24 hours of Nürburgring, zwycięstwo w wyścigu 1000 km of Spa Francorchamps, zwycięstwo w wyścigu 4 hours of Monza, Rok 1974 - zwycięstwo w wyścigu 4 hours of Zandvoort, Rok 1979 - mistrzostwo BMW M1 Procar. Niki Lauda - mistrz na torze i wojownik w życiu prywatnym Niki Lauda miał dwie żony (Marlene Knaus i Birgit Wetzinger) oraz pięcioro dzieci, w tym jedno z nieformalnego związku. Żony nie zawsze wypowiadały się o sportowcu w samych superlatywach, chociaż wspierały go zarówno w trakcie zawodowych rozgrywek, jak i w życiu prywatnym. Druga żona, Birgit Wetzinger, z którą kierowca Formuły 1 wziął ślub w 2008 roku, oddała mu nerkę po pierwszym nieudanym przeszczepie. Problemy zdrowotne Laudy nie odpuszczały od czasu feralnego wypadku na torze. Poza przeszczepieniem nerek sportowiec musiał przejść również zabieg przeszczepienia płuc, będący konsekwencją wypadku sprzed lat. Zaledwie 9 miesięcy po przeszczepie, 20 maja 2019 roku, Niki Lauda zmarł, przechodząc wcześniej ostre zapalenie płuc. Niki Lauda - ciekawostki z życia legendy Niki Lauda to nie tylko mistrz Formuły 1, ale również przedsiębiorca i autor kilku książek, w tym własnej biografii o tytule “Do piekła i z powrotem". Jego życie przeplatane było walką o zdrowie i sukcesami na polu zawodowym. Sportowiec z powodzeniem zajmował się własnymi liniami lotniczymi, jednak również w tym przypadku los go nie oszczędzał. W 1991 roku jeden z samolotów linii Lauda Air rozbił się w trakcie lotu z Bangkoku do Wiednia. W tragicznym wypadku zginęli wszyscy pasażerowie oraz członkowie załogi. Niki Lauda zmarł w Zurychu, gdzie był poddawany dializom w ostatnim etapie swojego życia. Został pochowany w Wiedniu. Niki Lauda przez wielu specjalistów i sportowców był uważany za zawodnika, który bardzo dobrze rozumie maszyny, z którymi pracuje. Według znawców to jeden z głównych czynników decydujących o tym, że sportowiec odniósł tyle sukcesów na torze. Formuła 1. Tysiące osób na pogrzebie byłego mistrza świata Nikiego Laudy Niki Lauda - cytaty "Wyścig nie jest wygrany, dopóki się nie skończy". "Naprawdę, zawsze powinieneś analizować porażki, ponieważ z porażki możesz nauczyć się znacznie więcej niż z sukcesu". "Aby podjąć właściwą decyzję, musisz być w idealnym środowisku: musisz być zmotywowany i otoczony przez właściwych ludzi".