Na liście zwycięzców GP Chin zdecydowanym liderem jest czterokrotny mistrz świata Hamilton, który wygrał już pięć razy. Najszybszy był w 2008 i 2011 jako zawodnik McLarena, a w 2014, 2015 i 2017 roku triumfował już w barwach ekipy Mercedesa. Dwa razy wygrał Hiszpan Fernando Alonso z McLarena (2005, 2013) oraz Niemiec Nico Rosberg z Mercedesa (2012 i 2016). Mercedes wygrał pięć z sześciu ostatnich wyścigów, ale początek tegorocznego sezonu nie jest dla teamu mistrzów świata zbyt udany. Grand Prix w Australii i Bahrajnie padły łupem Niemca Sebastiana Vettela z Ferrari, teraz szefowie Mercedesa liczą na znacznie lepszy wynik. "Dwa pierwsze wyścigi sezonu nie były dla nas zbyt szczęśliwe, ale nie jest to powód do płaczu. Mamy bardzo dobry i szybki samochód, doświadczonych kierowców, mam nadzieję, że już w Chinach uda się nam walczyć o zwycięstwo" - powiedział szef zespołu Mercedes GP Toto Wolff. Rywalizacja w Szanghaju odbędzie się już po raz piętnasty, w pierwszej - 24 września 2004 roku, zwyciężył Brazylijczyk Rubens Barrichello z Ferrari. Tor w Chinach został oddany do użytku w 2004 roku, jego budowa kosztowała 240 mln dolarów. Obiekt zaprojektowany przez Hermana Tilke zbudowano na podmokłym terenie, na skraju miasta. Ma 5451 m długości, kierowcy pokonują 56 okrążeń, na każdym mają siedem lewych i dziewięć prawych zakrętów. W sumie przejadą 305,066 km. W środkowej części tor jest kręty i stosunkowo wolny, w rejonie startu jest natomiast bardzo szybka prosta o długości 1,2 km, idealna dla zawodników dysponujących najszybszymi bolidami. To jest najdłuższy odcinek prostej na wszystkich obiektach, które znalazły się w kalendarzu tegorocznego sezonu. "Lubię ścigać się w Chinach, choć to jest trudny tor. Trzeba na nim bardzo zwracać uwagę na stan opon, które bardzo szybko ulegają degradacji" - uważa Niemiec Nico Huelkenberg z zespołu Renault. W ubiegłym roku w eliminacjach Hamilton pobił absolutny rekord toru w Szanghaju, uzyskując rezultat 1.31,678 min. Poprzedni najlepszy wynik należał od 2004 roku do Niemca Michaela Schumachera i wynosił 1.32,238. Po dwóch tegorocznych wyścigach, wygranych przez Vettela, w kuluarach F1 coraz głośniej słychać opinie, że ekipa Mercedesa z Brackley, która przez cztery sezony dominowała na torach, w tym roku już nie będzie miała tak ogromnej jak poprzednio przewagi technologicznej. Jednostki napędowe Ferrari zostały zmodernizowane, osiągami są dzisiaj zbliżone do silników Mercedesa. W Bahrajnie było jednak widać, że Mercedes jest chyba jednak trochę szybszy od Ferrari. W końcówce wyścigu Vettel, który bronił się przed atakami Fina Valtteriego Bottasa, utrzymał pozycję lidera tylko dzięki większemu doświadczeniu. Niedzielny wyścig GP Chin w Szanghaju rozpocznie się o godz. 8.10 czasu polskiego. Liderem mistrzostw świata F1 po dwóch rundach jest Vettel - 50 pkt, na drugiej pozycji plasuje się Hamilton - 33 pkt, a na trzeciej Bottas - 22 pkt. W klasyfikacji konstruktorów na czele Ferrari - 65 pkt, przed Mercedesem - 55 i McLarenem - 22. Jedynym zespołem, który dotychczas nie zdobył ani jednego punktu jest Williams, w którym kierowcą testowym i rezerwowym jest Robert Kubica. Zwycięzcy poprzednich edycji GP Chin: 2004 Rubens Barrichello (Brazylia/Ferrari) 2005 Fernando Alonso (Hiszpania/Renault) 2006 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari) 2007 Kimi Raikkonen (Finlandia/Ferrari) 2008 Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 2009 Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault) 2010 Jenson Button (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 2011 Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 2012 Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP) 2013 Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari) 2014 Lewis Hamilton (W. Brytania/Mercedes GP) 2015 Lewis Hamilton (W. Brytania/Mercedes GP) 2016 Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP) 2017 Lewis Hamilton (W. Brytania/Mercedes GP)