Ayrton Senna - początki intensywnej kariery w krótkim życiu sportowca Sylwetka Ayrtona Senny jako sportowca staje się synonimem prawdziwej pasji i walki o swoje. Swoje pierwsze godziny w bolidzie Ayrton spędził już w wieku czterech lat. Dzięki możliwościom swojej zamożnej rodziny mógł rozpocząć treningi na wczesnym etapie życia, przy dużym wsparciu swojego ojca. Ten, jako wielki fan wyścigów, umożliwił swojemu synowi udział w pierwszych zmaganiach już w wieku 13 lat. Pierwszy sukces Senna odniósł w roku 1977, wygrywając Kartingowe Mistrzostwa Ameryki Południowej i broniąc tytuł rok później. W 1981 roku przeniósł się do Europy i rozpoczął wyścig w Brytyjskiej Formule Ford 1600 Ayrton Senna i kolejne sukcesy oraz rekordy w karierze kierowcy wyścigowego Swoją karierę w Formule 1 Ayrton wywalczył w trakcie wyścigu w Brytyjskiej Formule 3. Wygrywając go, połączył się z zespołem Toleman, z którym w 1984 roku zakończył sezon na dziewiątej pozycji. Podczas problematycznego, deszczowego wyścigu Grand Prix Monako Ayrton dał prawdziwy popis i zakończył rywalizację na drugim miejscu. W tym czasie stanął jeszcze dwukrotnie na podium, zajmując trzecie miejsce podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii oraz Grand Prix Portugalii. Rok 1985 kierowca spędził, pracując na rzecz zespołu Lotus. Pod nowym szyldem na Grand Prix Portugalii udało mu się zdobyć swoje pierwsze zwycięstwo. Powtórzył je w trakcie Grand Prix Belgii. Klasyfikację generalną ukończył na czwartym miejscu, podobnie jak w roku 1986. W 1987 roku, ponownie w barwach Lotusa, Ayrton wygrał dwa wyścigi, a na podium stawał dziewięciokrotnie. Tym samym sportowiec awansował na trzecie miejsce w klasyfikacji ogólnej. Pierwszy tytuł Mistrza świata Formuły 1 Senna zdobył w zespole McLarena. Do tego teamu przeszedł w 1988 roku. Od początku kariery w McLarenie Senna walczył ze swoim kolegą z zespołu, Prostem. W 1989 roku doszło między kierowcami do zderzenia, co zaowocowało wycofaniem się francuskiego kierowcy z wyścigu, zaś Senna ostatecznie został zdyskwalifikowany i zawieszony na 6 miesięcy za niesportowe zachowanie i złamanie regulaminu. W efekcie Prost opuścił zespół McLarena, kończąc tym samym trudną do zniesienia, napiętą sytuację wewnątrz teamu. W 1990 roku Senna zdobył swój drugi mistrzowski tytuł, chociaż nie obeszło się bez kłopotów. Ponownie w trakcie jednego z wyścigów doszło do zderzenia między Senną a Prostem, przez co kierowcy musieli zakończyć rywalizację. Sezon roku 1992 Senna rozpoczął z pewnymi problemami. W ich efekcie wycofał się z siedmiu wyścigów i zakończył klasyfikację generalną na czwartym miejscu. To również rok, w którym Senna zaczął intensywnie myśleć o zakończeniu swojej kariery w Formule 1. Renegocjacje z McLarenem przyniosły jednak porozumienie, w ramach którego Senna zgodził się na pojedyncze występy w wyścigach. W roku 1993 Senna został wicemistrzem, wygrał Grand Prix Monako i Grand Prix Australii. To był ostatni sezon współpracy z McLarenem. Nowy etap w roku 1994 Ayrton rozpoczął w barwach dominującego w Formule 1 Williamsa. Źle dobrany bolid zniszczył jednak marzenia Senny o czwartym tytule mistrza. Kariera Ayrtona Senny była bardzo intensywna, choć zakończyła się dla sportowca tragicznie. Niemal całe jego życie to praca na torze, pełna wyrzeczeń i oddania. 1 maja 1994 roku Senna uczestniczył w wyścigu na torze w Imola. Ten tragiczny rejs był poprzedzony dwoma innymi zdarzeniami - wypadkami Rubbensa Barichello i Rolanda Ratzelbergera, który zginął na miejscu. Ayrton Senna w trakcie kolejnego wyścigu doświadczył równie tragicznego końca. Jego bolid nagle zmienił kierunek jazdy i trafił w betonową barierę. Kierowcę starał się uratować zespół medyczny, jednak w wyniku obrażeń mózgu Senna zmarł po przetransportowaniu do szpitala. Formuła 1. Sztuczna inteligencja wskazała na Roberta Kubicę. Polak wśród najlepszych Ayrton Senna oraz jego sukcesy i osiągnięcia - młody mistrz z rekordowymi wynikami Ayrton Sienna zginął w bardzo młodym wieku, jednak to nie przeszkodziło mu wcześniej zdobyć wielu tytułów i stać się zawodnikiem, który w młodym wieku ustanowił wiele rekordów: ● 8 pole position z rzędu, ● najwięcej zdobytych pole position w tym samym Grand Prix, ● 24 nieprzerwane starty z pierwszej linii wyścigów, ● 19 wyścigów na pozycji lidera, ● Senna stał się najmłodszym mistrzem świata w latach 1988, 1990, 1991. Pozostałe sukcesy: ● Uzyskał najwięcej wygranych z rzędu od momentu rozpoczęcia sezonu, ● Najwięcej zdobytych pole position: 65, ● Najwięcej startów z pierwszej linii: 87, ● Najwięcej zwycięstw po starcie z pole position: 29 ● Najwięcej pokonanych okrążeń na pozycji lidera: 2987 ● Najwięcej wyścigów co najmniej przez jedno okrążenie na pozycji lidera: 86 ● Najmłodszy kierowca, który podczas jednego Grand Prix: wygrał, zdobył pole position, ustanowił najszybsze okrążenie, prowadził przez cały wyścig. Ayrton Senna i jego życie prywatne Kierowca i mistrz Formuły 1 Ayrton Senna, ginąc tragicznie, pozostawił żonę Neydę Joannę oraz dwójkę dzieci. Wcześniej Ayrton był w związku z małżeńskim z Lilian Vasconcelos Souza. Pierwsza żona wspomina pewne trudności związane z życiem z zawodowym sportowcem. Wszystkie oszczędności wędrowały na konto przygotowań do wyścigów, a same przeprowadzki związane z nowymi kontraktami kierowcy wyścigowego nie ułatwiały codzienności. Ayrton Senna - ciekawostki z życia kierowcy wyścigowego ● Senna to rodowe nazwisko matki Ayrtona. Przyjął je ze względu na zbyt dużą popularność nazwiska Da Silva, chcąc wyróżnić się w świecie sportu i zyskać lepszą rozpoznawalność. ● Ayrton Senna został pośmiertnie odznaczony Krzyżem Wielkim Narodowego Orderu Zasługi dla Brazylii oraz Krzyżem Wielkim Orderu Ipirangi stanu Sao Paulo. ● Po ostatnim wyścigu Senny w jego bolidzie została znaleziona austriacka flaga. W ten sposób kierowca chciał złożyć hołd zmarłemu wcześniej na torze koledze Rolandowi Ratzenbergowi. Formuła 1. W środę mija 25 lat od śmierci legendarnego kierowcy Ayrtona Senny Ayrton Senna - cytaty ● "Co najlepsze, inaczej niż wielu współczesnych kierowców, Senna nigdy nie tłumaczył własnych błędów jakimiś zmyślonymi usterkami technicznymi ani nie wyolbrzymiał faktycznych problemów, żeby przedstawić własną jazdę w korzystniejszym świetle." ● "Wiedział, że źródłem jego przewagi jest gotowość jazdy na granicy. W ten sposób pokonywał rywali, którzy woleli na ułamek sekundy odjąć gaz, aby przeanalizować swoje szanse i ocenić ryzyko".