Co to jest BCAA? Efekty i działanie aminokwasów

Czy warto brać BCAA? Odpowiedź na to pytanie brzmi: zdecydowanie tak. Jeżeli zastanawiasz się, co sprawia, że opłaca się stosować ten suplement i jakie korzyści można dzięki niemu odnieść, wyjaśnienia znajdziesz w poniższym artykule.

BCAA - aminokwasy rozgałęzione dla sportowców

BCAA to egzogenne aminokwasy rozgałęzione, wśród których znajdują się:

  • leucyna,
  • walina,
  • izoleucyn.

Są to związki biorące udział w syntezie białek mięśniowych, które w odróżnieniu od protein zawartych w odżywkach białkowych działają natychmiast, z pominięciem drogi przemiany materii w wątrobie. Tym samym spożycie BCAA po treningu pozwala na błyskawiczne dostarczenie organizmowi porcji aminokwasów, które od razu rozpoczynają tworzenie nowych tkanek mięśniowych. Przekłada się to na efektywniejszą budowę masy mięśniowej.

Fakt, że aminokwasy rozgałęzione działają natychmiast, decyduje również o ich antykatabolicznych właściwościach. Wynika to z faktu, że pozwalają na uniknięcie potreningowego rozpadu tkanki mięśniowej - spożywając je od razu po wysiłku, organizm natychmiast przestawia się bowiem na procesy anaboliczne, tym samym ograniczając niepożądany dla sportowców katabolizm. Antykataboliczne działanie BCAA polega także na ograniczeniu produkcji kortyzolu, czyli tzw. hormonu stresu, którego zbyt duża ilość w organizmie ma negatywny wpływ na budowę masy mięśniowej.

BCAA także na redukcję i lepszą regenerację

BCAA poleca się również ze względu na wsparcie w regeneracji. Spożywając regularnie ten suplement, organizm po treningu odbudowuje się szybciej i w mniejszym stopniu odczuwa zmęczenie. Choć aminokwasy rozgałęzione są popularne wśród sportowców trenujących siłowo i sylwetkowo, sięgają po nie także osoby uprawiające dyscypliny wytrzymałościowe. BCAA podnosi bowiem wydolność organizmu, a jednocześnie opóźnia efekty zmęczenia. Krótko mówiąc, to uniwersalny suplement o wszechstronnym, sprawdzonym i skutecznym działaniu przeznaczony dla wszystkich sportowców.

Z BCAA korzystają jednak nie tylko osoby uprawiające sport - działanie tego suplementowa sprzyja także odchudzaniu i ułatwia wypracowanie smukłej, wymarzonej sylwetki. Właściwości wspomagające redukcję wynikają z tego, że spożycie aminokwasów rozgałęzionych obniża poziom cukru we krwi, co ułatwia pozbycie się nadmiernej tkanki tłuszczowej.

Dawkowanie

Kiedy przyjmować BCAA? Aminokwasy rozgałęzione poleca się zarówno przed treningiem, jak i po jego zakończeniu. W dni nietreningowe powinno się je spożywać rano tuż po przebudzeniu i przed snem, co pozwala na uzyskanie optymalnych rezultatów suplementacji. Jeśli chodzi o zalecane ilości, wynoszą one od 0,8 do 2 g na każdy 1 kg masy ciała. Dzienną dawkę należy dzielić na dwie równe porcje.

Aminokwasy rozgałęzione są nie tylko skuteczne, ale również bezpieczne w działaniu. Pod warunkiem nieprzekraczania zalecanych dawek nie powodują niepożądanych skutków ubocznych i można je stosować przez wiele miesięcy bez przerwy, odnosząc z tego tytułu wyłącznie wymierne korzyści.

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje