Artykuł sponsorowany Kiedy powstał e-sport? Początki rozgrywek e-sportowych sięgają lat 70. XX wieku. Pierwszy turniej w grę wideo zorganizowano na Uniwersytecie Stanforda w 1972 roku. Gracze rywalizowali ze sobą w kosmicznej strzelance Spacewar, stworzonej przez studentów MIT. Obecnie turnieje e-sportowe odbywają się na całym świecie. Są organizowane m.in. w Los Angeles, Tokio, Berlinie, Las Vegas i Katowicach. Biorą w nich udział gracze z wszystkich kontynentów. Dobrymi wynikami mogą pochwalić się gracze z Polski np. Marcin "Jankos" Jankowski. Największym zainteresowaniem cieszą się rozgrywki w CS:GO, LoL i Fortnite. Ponadto popularne są tytuły takie jak: FIFA 22, Rocket League, Hearthstone i Rainbow Six Siege. Wymienione gry są lubiane przez graczy amatorów i pro-gamerów, którzy gaming traktują jak sposób na życie. Pierwsze turnieje e-sportowe były organizowane przez samo środowisko graczy, którzy często korzystali z internetowych kafejek. Początkowo pula nagród była symboliczna i zwycięzcy otrzymywali drobiazgi w postaci podkładek do myszy lub innych niedrogich gadżetów. Obecnie pula nagród jest znacznie wyższa i uwzględnia wielotysięczne gaże dla zwycięzców. Czy e-sport to sport? Na poziomie prawnym e-sport jest uznawany za sport. Nie ma jednak wiele wspólnego ze sportem tradycyjnym. Do sportu kwalifikuje się go głównie na poziomie intelektualnym w taki sam sposób co szachy. W sporcie elektronicznym rywalizacja odbywa się wirtualnym świecie gry komputerowej. Co ważne, samo granie na konsoli przez wiele godzin dziennie nie ma nic wspólnego z e-sportem. Można mówić o nim, dopiero gdy gracze rywalizują ze sobą na poziomie krajowym lub międzynarodowym. Sprawdź, jak wybrać laptop gamingowy:https://gaming.komputronik.pl/g/jak-wybrac-laptop-do-gier-jaki-laptop-gamingowy/ W Polsce pro-gamerzy czekają na kolejne sygnały uznania ze strony świata sportów konwencjonalnych. Pierwszym z nich było przyznanie nagrody specjalnej dla Jankosa w Plebiscycie Przeglądu Sportowego na Najpopularniejszego Sportowca Roku. Duże nadzieje środowiska wzbudziła wypowiedź prezydenta Andrzeja Dudy i Zbigniewa Bońka o stworzeniu Reprezentacji Polski w Esport. Póki co taka reprezentacja nie została powołana. Różnice między sportem konwencjonalnym a e-sportem W sporcie konwencjonalnym trudniej wprowadza się zmiany, które w świecie e-sportu można wdrożyć błyskawicznie. Federacje sportów tradycyjnych nie mogą co kilka miesięcy ustalać nowych dystansów w biegach, zmieniać parametrów dotyczących sprzętu kolarskiego lub narciarskiego bądź ustalać nowych zasad gry w piłkę nożną. W elektronicznych grach takie zmiany wdraża się z dnia na dzień, by zmienić mechanikę i przebieg rozgrywki. Dzięki patchom wydawanym w niewielkich odstępach czasowych gracze są zmuszeni modyfikować swoją taktykę i uczyć się nowych zasad prowadzenia rozgrywki. E-sport jest dzięki temu ciekawszy dla widzów i samych pro-gamerów, którzy muszą się rozwijać, by osiągać kolejne sukcesy. Zapoznaj się z cechami dobrego komputera gamingowego: https://gaming.komputronik.pl/g/jaki-komputer-do-gier-najwazniejsze-cechy-komputera-gamingowego/ Ze względu na to, że e-sport nie jest już dziedziną niszową, coraz częściej pojawiają się głosy, że powinien zainteresować się nim MKOI. Aby e-sportowcy mogli jeździć na olimpiadę, organizacja esportowa powinna rozpocząć formalne starania o wejście na ścieżkę olimpijską. Takie starania są długie i kosztowne, dlatego na razie zawodowi gracze nie zawitają na igrzyskach. Część z nich prawdopodobnie nie jest nawet zainteresowana udziałem w olimpiadzie, gdyż odrębne turnieje e-sportowe są znakomicie dopracowane pod względem organizacyjnym, a pula nagród jest atrakcyjna, natomiast pewne źródła twierdzą, że esport może zadebiutować w roli demonstracyjnej na Igrzyskach Olimpijskich w Los Angeles w 2028 roku. Artykuł sponsorowany