Obecny na otwarciu tunelu rektor Politechniki Lubelskiej profesor Zbigniew Pater podkreślił, że tunel to najbardziej zaawansowany sprzęt do prowadzenia badań związanych z lotnictwem, motoryzacją, energetyką wiatrową, budownictwem i sportem. "Tunel to przykład inwestycji w naszą aparaturę badawczą. Kosztował 4,6 mln zł, z czego prawie 80 proc. pochodziło ze środków własnych uczelni. Aby utrzymać wysoką pozycję naukową, musimy dysponować najnowocześniejszą aparaturą badawczą. Mam nadzieję, że ten obiekt przyczyni się do powstania znakomitych opracowań naukowych, umożliwi współpracę z przemysłem oraz znajdzie zastosowanie w dydaktyce" - powiedział prof. Pater. Tunel jest unikalną w skali kraju konstrukcją z dwoma niezależnymi przestrzeniami pomiarowymi operującymi w ramach tego samego zamkniętego obiegu powietrza. Pierwsza z nich, o wymiarach 1,275 x 1,415 m umożliwia uzyskanie maksymalnej prędkości wynoszącej 60 m/s, druga o wymiarach 1,8 x 2 m pozwala na uzyskanie maksymalnej prędkości równej 30 m/s. Każda komora zapewnia wykonywanie badań wagowych i ciśnieniowych modeli. Wykonywane w nich eksperymenty pomagają w opracowaniu nowych oraz optymalizacji istniejących konstrukcji. "Tunel aerodynamiczny jest świetnym miejscem do przetestowania kluczowych charakterystyk w takich dyscyplinach jak skoki narciarskie, narciarstwo, bobsleje, sporty motorowe czy kolarstwo, gdzie siły aerodynamiczne działają w sposób szczególny na zawodników. Analizie aerodynamicznej można poddać sprzęt zawodników oraz odpowiednie ułożenie sylwetki ciała podczas zawodów" - podkreślił kierownik Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej prof. Mirosław Wendeker. W tunelu mogą być badane obiekty generujące opór aerodynamiczny, takie jak budynki mieszkalne i użyteczności publicznej, mosty czy konstrukcje przemysłowe. "W przypadku budynków i budowli o wysokości powyżej 200 metrów i mostów o rozpiętości przęseł powyżej 200 metrów konieczne jest wykonanie dodatkowych badań, które pozwolą określić rzeczywiste oddziaływanie wiatru. W kraju i za granicą rośnie zapotrzebowanie przemysłu na tego typu badania" - zaznaczył specjalista z zakresu inżynierii wiatrowej prof. Tomasz Lipecki z Katedry Mechaniki Budowli Politechniki Lubelskiej. Tunel przetestowali zawodnicy Motoru Lublin Jarosław Hampel i Mateusz Cierniak, którzy zostali poddani specjalnym badaniom m.in. sprawdzano ich pozycję oraz sprzęt i jego wpływ na opór powietrza. "Pęd powietrza w tunelu jest bardzo duży i starałem się znaleźć optymalny układ ciała. Jak się ścigamy, nie myślimy o tym, a to jest jednak bardzo ważne. Jestem ciekawy wyników" - powiedział Hampel. Dyrektor Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublina dr Mariusz Sagan podkreślił, że Lublin jest dumny z Politechniki Lubelskiej. "Politechnika nie dość, że ma świetne wyniki naukowe, to jest liderem we współpracy z przemysłem, biznesem. Dzisiejszy przykład, gdzie Politechnika będzie wykorzystywała tunel między innymi, aby wspierać sport, jest dla nas efektem właśnie takiej współpracy między różnymi środowiskami. W przeciągu dziesięciu lat chcemy potencjał hi-tech utrwalać przy udziale właśnie Politechniki Lubelskiej" - podsumował Sagan. Agnieszka Gorczyca