W Gdańsku o przygotowaniach do Euro 2012

Niemal wszystkie inwestycje infrastrukturalne związane z organizacją Euro 2012 są realizowane w terminie - zapewniali przedstawiciele spółki PL.2012 podczas międzynarodowej konferencji Press Euro zorganizowanej w Gdańsku. Postępy prac zaprezentowali także przedstawiciele miast gospodarzy mistrzostw - Gdańska, Poznania i Warszawy.

Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska nie ukrywał, że koszty przygotowania miasta do mistrzostw poważnie obciążają jego budżet, ale podkreślał jednocześnie, że projekt Euro zyskał szeroką aprobatę społeczną.

Reklama

- Od początku staraliśmy się, aby był to wspólny projekt, akceptowany i popierany przez mieszkańców. Służą temu liczne inicjatywy i akcje, zarówno ogólnomiejskie jak i dzielnicowe. Mają pokazać, że budowane obecnie obiekty przyczynią się do unowocześnienia miasta, rozwoju turystyki, poprawią komfort życia mieszkańców - powiedział Adramowicz.

Duże zainteresowanie towarzyszy organizowanym regularnie dniom otwartym na budowie stadionu; dotychczas z tej formy skorzystało ponad 10 tysięcy osób. Plac budowy zwiedzają także zapraszane przez władze miasta grupy - taksówkarze, lekarze, księża różnych wyznań, emeryci. Reprezentacyjny stadion będzie wizytówką Gdańska, ale powstają także skromniejsze obiekty, przeznaczone dla młodzieży. Do czerwca 2012 roku powstanie 16 nowoczesnych boisk szkolnych i osiedlowych, z których połowa jest już oddana do użytku.

Doświadczeniami z przygotowań do mistrzostw podzielił się z uczestnikami konferencji Michael Bielowski, członek komitetu organizacyjnego Euro 2008 w Innsbrucku. Jak przyznał, władze miasta miały łatwiejsze zadanie niż polscy i ukraińscy organizatorzy, bowiem infrastruktura komunikacyjna i baza hotelowa nie wymagała już większych nakładów. Skupiono się zatem na potrzebach związanych bezpośrednio z przeprowadzeniem meczów - rozbudowany został stadion, przygotowano strefy kibiców oraz bazę noclegową dla przyjezdnych.

- Większość obiektów miało charakter tymczasowy - powiedział Bielowski przytaczając przykład stadionu, na którym dobudowano dodatkowe, czasowe trybuny, zdemontowane po zakończeniu turnieju. - Podobnie zorganizowano infrastrukturę wokół stadionu - pomieszczenia dla VIP, biuro prasowe, strefę kibiców na wybiegu słynnej skoczni narciarskiej Bergisel. Lekkie budowle lub namioty, z których jeden, przeznaczony dla najważniejszych gości, znajdował się w górach, na wysokości 2 tys. metrów nad poziomem morza zostały po zakończeniu imprezy rozebrane.

- Wiedzieliśmy, że szczyt masowych przyjazdów kibiców to zaledwie kilka dni w życiu miasta, dlatego uznaliśmy, że uzasadniona jest budowa obiektów tymczasowych. Nie dotyczy to jednak takich inwestycji jak budowa dróg, usprawnienie kolei, modernizacja szpitali czy budowa hoteli. Te obiekty są miastu i regionowi potrzebne i służyć będą mieszkańcom - dodał.

Andrzej Cudak, odpowiedzialny za przygotowania do Euro 2012 w Urzędzie Miasta Warszawy, zwrócił uwagę na ogromne różnice w skali potrzeb i wielkości miast organizatorów. - Sześć miast gospodarzy w Austrii i Szwajcarii to ośrodki zaledwie kilkudziesięciotysięczne, w większości bardzo zadbane, piękne miasta, istne "perełki" i to spowodowało, że można było w nich zastosować wiele tymczasowych rozwiązań..

Zdaniem Cudaka nie byłoby to celowe i uzasadnione w tak dużych aglomeracjach jak Warszawa czy Trójmiasto. - W Austrii i Szwajcarii około 20 procent mieszkańców miasta odwiedzało strefę kibiców. Jeśli przyjąć, że podobny odsetek chciałby oglądać mecze w specjalnie zorganizowanych strefach w Warszawie, musielibyśmy przygotować się na kilkusettysięczny tłum.

Andrzej Cudak poinformował o trwających w stolicy inwestycjach - budowie tras ekspresowych, Mostu Północnego, obwodnicy miasta, wymianie taboru komunikacji miejskiej, a także planach zagospodarowania terenów przylegających do Stadionu Narodowego. Przewidują one modernizację ulicy Wybrzeże Szczecińskie, przystanku PKP Stadion, na który można będzie dojechać pociągiem z lotniska Okęcie, przeniesieniu dworca PKS Stadion w okolice Dworca Wschodniego i rozwiązanie problemu nadal funkcjonującego targowiska przy ul. Zielenieckiej. W okresie roku ma ono być przeniesione do nowo wybudowanych hal przy ul. Marywilskiej. Do 2012 roku PKP ma także zmodernizować i wyremontować warszawskie dworce - Centralny, Gdański i Wschodni.

Dowiedz się więcej na temat: budowa | stadiony | Euro 2012

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje