Gdańszczanin przez prawie cały trzeci etap, którego trasa wiodła wokół przylądka Horn, był drugi, ale obecnie spadł na trzecią pozycję. W poniedziałek późnym wieczorem polskiego czasu tracił do Hatfielda zaledwie jedną, czasami dwie mile morskie. Za nimi, w odległości 35-40 mil płynie Brytyjczyk Chris Stanmore-Major. Ta trójka śmiałków powinna przybyć do Punta del Este niecałe dwie doby po liderze. Gutkowski tak komentował swoją sytuację w rozmowie telefonicznej: "Płyniemy w tej chwili lewym halsem - mówię płyniemy, bo widzę blisko Dereka. Próbowałem w niedzielę kombinować z żaglami, żeby mnie tak nie doganiał, ale niestety, nic lepszego nie wymyśliłem, więc wróciłem do konfiguracji, jaką miałem poprzedniej nocy". Od kilku dni odległość pomiędzy polskim jachtem "Operon Racing" a kanadyjskim "Active House" malała. Gdańszczanin - jak przyznał - nie jest w stanie regulować pozycji uszkodzonego kila, co pozwoliłoby mu przyspieszyć. "Przy tego rodzaju awariach najważniejsze jest bezpieczeństwo, rywalizacja musi zejść na dalszy plan". Jacht płynie więc zdecydowanie wolniej od pozostałych, ale celem Polaka jest przede wszystkim dotarcie do mety tego etapu. "Derek mnie w oczach połknął i nie jestem w stanie nic zrobić. Warunki meteorologiczne są stabilne na najbliższe 24-36 godzin, także żadnych zmian konkretnych raczej nie będzie. Dojedziemy do środka układu wysokiego ciśnienia i będziemy musieli się przełożyć na drugi hals; prawdopodobnie tym drugim halsem powinniśmy dotrzeć już do mety" - przekazał. Dodał, że musiałby się stać jakiś cud, żeby mógł utrzymać trzecie miejsce. "Chłopaki mocno cisną, a ja nie mogę regulować położenia kila, bo musiałem go zablokować ze względów bezpieczeństwa w jednym położeniu. Teraz najbardziej skupiam się na tym, żeby doprowadzić łódkę w całości do Punta del Este. Niestety, nic więcej nie wymyślę, chciałbym bardzo, ale nie dam rady. Najważniejsze jest bezpieczeństwo". Etapy wokółziemskich regat samotników Velux 5 Oceans: pierwszy - 17 października 2010 La Rochelle (Francja) - Kapsztad (RPA) drugi - 16 grudnia Kapsztad - Wellington (Nowa Zelandia) trzeci - 6 lutego 2011 Wellington - Punta del Este (Urugwaj) czwarty - 27 marca Punta del Este - Charleston (USA) piąty - 14 maja Charleston - La Rochelle