Półwiatrowy kurs, jakim płyną wszyscy zawodnicy, chcąc jak najszybciej znaleźć się u celu, jest mało korzystny dla "Operon Racing". "Szybciej nie pojadę, gdyby było ostrzej lub pełniej, może byłoby inaczej. Ogólnie te kursy są fajne, bo dają duże przebiegi dobowe, ale widać różnice w potencjale jachtów. Nic nie zmienisz, jedziesz tak, jak pozwala konstrukcja. Ani lepiej nie posterujesz, fala w poprzek, jedziesz jak po szynach. Ja na to mówię żużel - w kółko to samo, nic się nie da zrobić. Ani taktyki, ani strategii. I tak żegluję rekordowo szybko jak na możliwości tej łódki" - powiedział Gutkowski. Jak zaznaczył, nie udało się dokonać w Urugwaju napraw, jakich wymagał uszkodzony kil "Operon Racing". Płynie więc w dalszym ciągu z taką awarią, z jaką minął metę poprzedniego etapu. Pogodził się z tym, choć nie jest zadowolony, ale nie było po prostu takich możliwości technicznych, jakich potrzebował do wykonania prac. Natomiast bardzo się cieszy z tego, iż komisja regatowa zgodziła się na wprowadzenie "trybu ukrytego" pozwalającego zawodnikom na zniknięcie z rankingu na 24 godziny dwukrotnie w trakcie tego etapu. "Zabiegałem bardzo mocno o wprowadzenie trybu ukrytego, bowiem były takie sytuacje, kiedy czułem się śledzony. Zapytałem więc dyrektora regat, Davida Adamsa, czy nie możemy zastosować czegoś takiego jak np. w Vendee Globe. Brak tej opcji ogranicza pole manewru i możliwości taktyczne, co w moim przypadku ma największe znaczenie, ponieważ jestem najwolniejszy, jeśli chodzi o możliwości łódki" - powiedział gdańszczanin. Chciał, żeby tak było i teraz cieszy się, że tak jest. "Nie ma jednak stuprocentowej pewności, że z tego skorzystam, bo ma to sens tylko wtedy, kiedy będę płynął z przodu i będzie ciasno. Wówczas to się może przydać. Obecnie mógłbym się tylko schować przed tymi, którzy śledzą regaty" - dodał. Kolejność zawodników w czwartek rano polskiego czasu na IV etapie: 1. Brad Van Liew, Le Pingouin (USA) 2. Derek Hatfield, Active House (Kanada) - 25 mil straty do lidera 3. Chris Stanmore-Major, Spartan (W.Brytania) - 65 4. Zbigniew Gutkowski, Operon Racing (Polska) - 95 Klasyfikacja po III etapach: 1. Van Liew 45 pkt 2. Gutkowski 35 3. Hatfield 30 4. Stanmore-Major 25 Etapy wokółziemskich regat samotników Velux 5 Oceans: pierwszy - 17 października 2010 La Rochelle (Francja) - Kapsztad (RPA) drugi - 16 grudnia Kapsztad - Wellington (Nowa Zelandia) trzeci - 6 lutego 2011 Wellington - Punta del Este (Urugwaj) czwarty - 27 marca Punta del Este - Charleston (USA) piąty - 14 maja Charleston - La Rochelle