Na liście zgłoszeń jest 76 ekip, w tym 14 samochodami WRC. Obie polskie załogi rywalizują w WRC2, w której tytuł mistrza świata zapewnił już sobie Czech Jan Kopecky (Skoda Fabia R5). W rundzie WRC2 zgłoszono 21 załóg, do mistrzostw świata wraca w Katalonii zespół Volkswagena, który po raz pierwszy wystawi Polo GTi R5. W debiucie pojadą tymi samochodami Francuz Eric Camilli i Norweg Petter Solberg. Drugi z braci Solbergów - Henning będzie miał do dyspozycji Skodę Fabię R5. W klasyfikacji generalnej mistrzostw świata WRC po 11 rundach liderem jest Belg Thierry Neuville (Hyundai I20 WRC), który ma 7 pkt przewagi nad obrońcą tytułu Francuzem Sebastienem Ogierem (Ford Fiesta WRC). Choć walka o mistrzostwo toczy się między tymi kierowcami, to teoretycznie szansę na końcowy sukces ma także Estończyk Ott Tanak (Toyota Yaris WRC). W Katalonii po dłuższej przerwie wystąpi 9-krotny mistrz świata Francuz Sebastien Loeb, który pojedzie Citroenem DS3 WRC. Hiszpańska runda, uważana za jedną z najtrudniejszych w kalendarzu, jest jedyną, w trakcie której kierowcy rywalizują zarówno na szutrowych, jak i asfaltowych odcinkach specjalnych. To wymaga od załogi większego niż zazwyczaj skupienia, a od mechaników dodatkowego wysiłku związanego z koniecznością przezbrojenia samochodu na inną nawierzchnię. W programie rajdu jest 18 odcinków specjalnych o łącznej długości 331,78 km. W czwartek pierwszego dnia zaplanowano tylko 3,2-kilometrowy odcinek specjalny na ulicach Barcelony. W piątek załogi będą rywalizować na szutrowych oesach zlokalizowanych na zachód od Salou, zaś w sobotę i niedzielę czekają na nie asfaltowe próby w prowincji Tarragona. Ogier walczy o szósty z rzędu tytuł rajdowego mistrza świata, cztery pierwsze wywalczył jako kierowca teamu Volkswagena. W tym sezonie jeździ w barwach ekipy M-Sport (Ford Fiesta WRC), od 2019 roku będzie reprezentował Citroena.