Reklama

Reklama

Plany infrastrukturalne Polski i Ukrainy

Budowa nowych stadionów i dróg, rozbudowa bazy hotelowej - to główne punkty planów rozwoju infrastruktury, niezbędnej do organizacji w Polsce i na Ukrainie finałów piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Kraje te otrzymały w środę prawo organizacji tego turnieju.

W polsko-ukraińskim wniosku o organizację finałów piłkarskich mistrzostw Europy zgłoszonych zostało 11 miast jako gospodarze meczów turnieju. Aplikacja zawiera dane sześciu miast polskich i pięciu ukraińskich.

Reklama

W Polsce zgłoszono cztery miasta główne: Warszawa, Gdańsk, Poznań i Wrocław oraz dwa dodatkowe - Kraków i Chorzów. Również cztery główne miasta wytypowano na Ukrainie: Kijów, Donieck, Lwów i Dniepropietrowsk. Rolę miasta dodatkowego pełni Odessa.

Według danych ze złożonego do UEFA w drugiej fazie rywalizacji o Euro 2012 wniosku polskie miasta aspirujące do roli gospodarza meczów dysponują 12 międzynarodowymi lotniskami i 34 kolejowymi połączeniami międzynarodowymi. Warszawa i Kraków mają połączenia z większością dużych lotnisk europejskich i światowych, pozostałe polskie lotniska (Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Łódź, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Szczytno, Wrocław, Zielona Góra) mają połączenia z wybranymi zagranicznymi portami lotniczymi.

Miasta ukraińskie mają 22 międzynarodowe porty lotnicze i 60 międzynarodowych połączeń kolejowych. Kijów ma połączenia z większością dużych lotnisk zarówno europejskich jak i światowych. Pozostałe ukraińskie lotniska mają połączenia z wybranymi zagranicznymi portami lotniczymi.

Obecnie port lotniczy w Warszawie, jako jedyne polskie lotnisko, ma połączenia z Kijowem, Lwowem i Odessą. Pozostałe ukraińskie porty lotnicze nie mają połączeń z Polską. Według wniosku sposobem na rozwiązanie problemu ograniczonej komunikacji lotniczej między Polską i Ukrainą jest budowa Tymczasowych Terminali Pasażerskich. Będą one wyposażone w niezależne źródło zasilania, punkty pierwszej pomocy, UPS i klimatyzację. Każdy terminal będzie składał się z 10 punktów odprawy biletowej, 16 wejść na pokład oraz dwóch bagażowych pasów transmisyjnych. Bezpieczeństwo każdego z nich będą zapewniały kamery CCTV, 6 maszyn rentgenowskich oraz bramki wykrywające metal.

Polska i Ukraina zapewniły we wniosku, że do rozpoczęcia Euro 2012 zmodernizowane zostaną połączenia kolejowe. Efektem tego ma być poprawa dostępności komunikacyjnej, podniesienie prędkości, poprawa bezpieczeństwa, zwiększenie przepustowości i poprawa w zakresie ochrony środowiska. Ukraina planuje elektryfikację kolei w skali krajowej, wprowadzenie szybkobieżnych pociągów pasażerskich i zakup nowych składów wagonów pasażerskich.

Wniosek zawiera także plany rozwoju miast, w których odbywałyby się mecze. Najważniejsze punkty tej części aplikacji dotyczą m.in. Warszawy, gdzie powstał drugi terminal na lotnisku im. Fryderyka Chopina, a na 2008 rok zaplanowano ukończenie budowy sprawnego połączenia między lotniskiem a centrum miasta. W przyszłym roku zakończona ma także być budowa pierwszej linii metra, a na 2012 rok przewidziano koniec budowy drugiej linii metra, łączącej wschód i zachód miasta, ze stacją przy Stadionie Narodowym.

We Wrocławiu ma zostać rozbudowany pierwszy terminal lotniczy (gotowość do obsługi 2 mln pasażerów rocznie) oraz zbudowany ma być drugi terminal (gotowość do obsługi 900 tys. pasażerów rocznie). Dla celów Euro-2012 zostaną przeznaczone dwa dworce kolejowe: Główny i Nadodrze. Prawdopodobnie udostępniony będzie również dworzec Świebodzki.

Na Śląsku trwa przebudowa systemu drogowego (większa część projektu została już ukończona). Władze Chorzowa nie spodziewają się poważnych problemów z komunikacją. Aktualna infrastruktura komunikacyjna i doświadczenie w organizowaniu dużych imprez na Stadionie Śląskim ma pozwolić na skuteczną organizację ruchu ulicznego.

W Kijowie ma zostać rozbudowane lotnisko międzynarodowe Boryspol, gdzie docelowo mają funkcjonować cztery terminale. Dwa z nich będą obsługiwały loty międzynarodowe, jeden krajowe, a jeden będzie przeznaczony dla VIP-ów. We Lwowie ma być wybudowany nowy terminal, gdzie wprowadzone zostaną połączenia międzynarodowe z Ameryką Północną.

W Dniepropietrowsku odbędzie się renowacja lotniska; rozbudowana ma być stacja kolejowa na terminalu lotniska. W Odessie planowana jest budowa nowego terminalu, obsługującego tysiąc pasażerów na godzinę.

Polska z Ukrainą już od pewnego czasu pracują nad rolą gospodarza Euro-2012. Resorty transportu i rozwoju regionalnego uchwaliły nowy plan rozbudowy transportowej. Zgodnie z przyjętymi założeniami, autostrada A4 połączy Ukrainę i Polskę z resztą Europy najpóźniej w 2012 roku. Na ten cel trafi 1 mld 320 mln euro.

Minister sportu Tomasz Lipiec przed kilkoma dniami informował, do UEFA zostały zgłoszone projekty budowy stadionów w Warszawie, we Wrocławiu oraz w Gdańsku. - Te stadiony będą budowane przede wszystkim ze środków samorządowych oraz dofinansowane z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej - wyjaśnił. Dodał, że modernizowane będą również stadiony w Krakowie oraz w Poznaniu, na które do tej pory przeznaczono odpowiednio 20 mln zł i 30 mln zł.

Minister transportu Jerzy Polaczek zapowiadał, że organizacja mistrzostw przez Polskę oznacza w 2012 roku funkcjonowanie autostrad: A1 od Gdańska do południowej granicy z Czechami, A2 od granicy z Niemcami oraz A4 od granicy zachodniej do granicy wschodniej Polski, a także rozbudowę infrastruktury lotniczej (8 portów regionalnych).

Polaczek mówił kilka dni temu, że do 2015 roku Polska ma do wykorzystania z UE na rozwój infrastruktury drogowej, kolejowej oraz lotniczej ponad 19 mld 75 mln euro. Z kolei - jak podkreślił minister sportu - na budowę i modernizację stadionów mamy do dyspozycji ponad 2 mld zł z budżetów samorządowych oraz z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.

Dowiedz się więcej na temat: infrastruktura | budowy | minister | lotniska | terminal | budowa | plany | Ukraina

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje