Prezentacji dokonała Anna Kasprzyk ze Studionu Projektowego SPAK w Warszawie. 5 marca inwestor, którym jest Urząd Miasta otrzymał pozwolenie na budowę. 17 marca ogłoszono przetarg na prace budowlane. - Nie ma obecnie w Polsce takiej inwestycji, nikt nie podjął się remontu stadionu w takim zakresie - powiedział Prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona. - Ciekawy, ambitny, trudny do zrealizowania - określił projekt marszałek Czarski. Marszałek wyjaśnił z jakich funduszy można korzystać przy jego realizacji, ale nie obiecał z góry pieniędzy. W przeciwieństwie do Grzegorza Makowskiego, radnego sejmiku województwa śląskiego, który obiecał, że dzięki radnym z Częstochowy pieniądze się znajdą. Prezes PZM-ot określił warunki jakie należy spełnić, aby można było rozpatrzyć pozytywnie prośbę Prezydenta Częstochowy o przesunięcie terminu instalowania oświetlenia na stadionie: - Należy złożyć harmonogram prac budowlanych oraz wniosek o dofinansowanie budowy oświetlenia do Konfederacji Sportu Polskiego. Deklaruję daleko idącą pomoc PZM, chcemy pokazać inwestycję w Częstochowie jako wzorcowy przykład modernizacji stadionu dla Leszna i Torunia. Modernizujcie stadion patrząc w przyszłość, tak aby w Częstochowie rozgrywać Grand Prix na żużlu. Skłaniamy się bowiem do rozgrywania tego typu rozgrywek na stadionach wielkości częstochowskiego - powiedział Prezes PZM, Andrzej Witkowski. - Uzupełnimy przesłaną już do PZM-tu prośbę o przesunięcie terminu. Z uzgodnieniem harmonogramu z klubem nie powinno być kłopotu - powiedział prezydent. Nad przesunięciem terminu Zarząd PZM będzie debatował pod koniec kwietnia. Po przemówieniach nastąpiła dyskusja i pytania osób zebranych na sali. Oprócz pracowników Urzędu Miasta, zwłaszcza Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych, radnych Rady Miasta Częstochowy, sejmiku śląskiego, był obecny także senator RP Grzegorz Lipowski, działacze CKM Włókniarz Częstochowa, dziennikarze. Najwięcej pytań wzbudziła kwestia oświetlenia . Działacze klubowi wciąż optują za postawieniem czterech masztów, które ich zdaniem można postawić w ciągu kilku miesięcy. - Jest to niemożliwe, w przypadku masztów do tak wielkiego obiektu jak Stadion Miejski przy Olsztyńskiej. Wokół stadionu musiałyby powstać jedne z najwyższych masztów w Polsce - 2 po ok. 60 metrów oraz 2 po 63 metry. Aby mogły stanąć na tym terenie, należałoby postawić fundamenty na 8 metrowych palach, na nich kilkumetrowa podstawa z betonu. Taki wykop naruszyłby skarpy. Projektanci na świecie odchodzą od tego typu rozwiązań, bowiem przy 4 masztach nie będzie możliwe dalsze zadaszenie trybun. Tymczasem umożliwia to rozwiązanie zastosowane w Częstochowie: 26 masztów po kilkanaście metrów. W przypadku budowy dalszego zadaszenia zdejmujemy oświetlenie z masztów na koronie i instalujemy na krawędzi dachu. Oświetlenie zaprojektowane daje natężenie 1700 luksów, średnie natężenie 1000 luksów. Na torze od 100 do 1400 luksów. Jeśli będzie potrzeba, można na istniejących słupach zamontować silniejsze. Tymczasem regulamin GKSŻ nakazuje stosować dla potrzeb transmisji oświetlenie tylko o natężeniu 900 luksów - mówiła projektantka przebudowy częstochowskiego stadionu, Anna Kasprzyk - Na murawie będzie można organizować imprezy masowe, bowiem natężenie oświetlenia będzie tam wynosiło ponad 220 luksów, to jest więcej niż teraz na tej oświetlonej sali sesyjnej: można organizować imprezy, koncerty, wystawy. Budowa 4 masztów kosztowałaby od 6 do 8 mln złotych. Oświetlenie projektowane - do 2 mln złotych. Oświetlenie przy zaprojektowanej wysokości (kilkanaście metrów) można by konserwować dzięki zwykłej zwyżce. - Nie jest możliwe postawienie 4 masztów w ciągu kilku miesięcy. Budowa wymaga spełnienia przewidzianych przez prawo procedur m.in. wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, warunków przyłączeniowych i innych decyzji administracyjnych. Oceniam, że ekspertyzy, projektowanie, budowa, wyłonienie wykonawcy drogą przetargu publicznego w bardzo krótkim czasie, będzie trwało co najmniej rok. Tymczasem zatwierdzony przez PZM-ot projekt już jest gotowy - mówiła Jolanta Zaborowska, Naczelnik Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych Urzędu Miasta w Częstochowie. Stadion będzie mieścił 19 tys. 100 miejsc siedzących - krzesełkowych. Na stadionie powstanie w przyszłości tablica świetlna umożliwiająca przekaz medialny; prezentację wideo tego, co się dzieje na stadionie. Na razie na dwóch zadaszonych trybunach będzie blisko 3 tysiące miejsc. Jednak nie ma obecnie żadnego wymogu stawianego dla zadaszenia trybun nawet dla stadionów żużlowych organizujących Grand Prix. Przebudowana będzie główna trybuna. Stanowiska sędziowskie będą miały znacznie lepszą widoczność. Na budynku zapewnione zostaną stanowiska na dwie kamery telewizyjne. Dobudowane do obecnych budynków klubowych zostaną dwa budynki, których główna ściana zarazem pełnić będzie rolę zadaszonej trybuny z blisko 2300 miejscami. Z parteru wyjeżdżać będą na tor żużlowcy. W tej części przewidziano m.in. część gastronomiczną, kilkanaście stanowisk dla dziennikarzy, stanowiska obsługi. Oczywiście dookoła stadionu zostaną wybudowane parkingi dla widzów, vipów, obsługi technicznej, policji, straży pożarnej. Przebudowane zostaną sanitariaty. Stadion ma być monitorowany: nad bezpieczeństwem ma czuwać kilkanaście kamer, w tym 3 obrotowe. Całość kosztować będzie 40 mln złotych, zrealizowana będzie w dwóch etapach. W pierwszym, do kwietnia 2006 roku, mają być wykonane trybuny i oświetlenie stadionu. Ireneusz Leśnikowski