Gadżety i pamiątki związane z Ruchem Chorzów sprzedawane są w "Strefie Kibica" - okrągłym pawilonie stojącym obok stadionu - oraz w licencjonowanych sklepach w kilku śląskich miastach i w internecie. - Zdarzają się zamówienia spoza Śląska, a nawet z innych krajów. Zakupy w naszym sklepie robili sympatycy piłki nożnej z Niemiec, Irlandii, Ukrainy, Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych, a nawet Australii - powiedziała rzeczniczka "Niebieskich" Donata Chruściel. Poza zwyczajowymi gadżetami oferowane są też sezonowe - związane z porą roku - i okolicznościowe - na przykład z okazji Wielkich Derbów Śląska. Asortyment jest zróżnicowany pod kątem wieku kibica - są bowiem zarówno kufle, jak i bielizna czy poduszki - oraz zasobności portfela. - Zegarek z logotypem klubu, który kosztował 595 złotych, cieszył się sporym powodzeniem - dodała Chruściel. W roku 2012 sprzedaż oficjalnych gadżetów i pamiątek związanych z Ruchem klubowych wzrosła o 20 procent w porównaniu z rokiem 2011, a o 40 procent w porównaniu z rokiem 2010. - Tego typu działalność ma znaczenie nie tylko reklamowe czy promocyjne, ale także finansowe. Dochody z niej zasilają konto klubu (ok. 5 procent budżetu w ubiegłym roku). Nasi sympatycy powinni mieć też świadomość, że kupując te produkty wspierają finansowo klub - wyjaśniła rzeczniczka chorzowian. Tradycyjnie i on-line sprzedaje swoje "akcesoria" siatkarski Jastrzębski Węgiel. - Uważamy, ze szanujący się klub powinien stwarzać swoim kibicom takie możliwości. Z punktu widzenia naszego budżetu ta działalność ma mikroskopijne znaczenie, chociaż oczywiście liczy się każda złotówka - powiedział prezes Jastrzębskiego Węgla Zdzisław Grodecki. Systematycznie rośnie sprzedaż - zwłaszcza internetowa - produktów z logo Górnika Zabrze - O ofercie decyduje nasz dział marketingu. Kibiców, jak się okazuje, mamy nie tylko w Zabrzu i okolicy, ale też z zagranicy. Najwięcej przesyłek wędruje do Niemiec, ale były też przypadki zamówień z USA, Kanady czy Wysp Brytyjskich - powiedział rzecznik Górnika Jerzy Mucha. Klub sprzedaż pamiątek traktuje w kategoriach głównie promocyjnych, ale przychody z tej działalności wzrastają. - Na zwiększenie obrotów wpłynęła też styczniowa zmiana naszego partnera technicznego (dostawcy strojów) - dodał Mucha. W Piaście Gliwice gadżety wybiera dział marketingu, a ostateczne słowo należy do prezesa. - Pracujemy nad nową wersją sklepu internetowego. Są zamówienia od kibiców z innych województw - opolskiego, dolnośląskiego czy mazowieckiego. Co do zagranicy, to najczęściej klientami są nasi kibice z Niemiec - poinformował Damian Jędrasik, menedżer ds. organizacyjnych i marketingu. Sprzedaż rośnie przede wszystkim z początkiem rundy oraz w grudniu, przed świętami, a największe obroty notują stadionowe stoiska w "dniach meczowych". - Przychody ze sprzedaży gadżetów nie są w chwili obecnej zadowalające. Klub będzie dążył do zwiększenia wpływów z tego źródła - dodał Jędrasik. Ofertę pamiątek rozwija też Tauron MKS Dabrowa Górnicza. Dużą popularnością cieszą się kalendarze ze zdjęciami siatkarek tego klubu. - Pierwszego dnia sprzedaży nabywców znalazło 70 sztuk. Asortyment zwiększamy co sezon. Nowością są koszulki meczowe zawodniczek oraz polo sztabu szkoleniowego - powiedział rzecznik MKS Michał Swarlik. Dąbrowski klub współpracuje z agencją marketingową, ale osobą decyzyjną w sprawie produktów jest prezes. Fani katowickiego GKS-u mogą się zaopatrzyć w nie tylko w klubowym sklepie, ale też w kliku innych punktach na terenie miasta. W styczniu GKS stworzył kibicom dodatkową możliwość wsparcia klubowej kasy poprzez zakupy w internetowym "Gieksa Markecie". Na razie w ofercie tego sklepu znalazło się markowe obuwie. - "Każdy klient po zawarciu transakcji jest informowany, jaka część ceny trafi do klubu - wyjaśnił rzecznik GKS-u Marcin Ćwikła.