Kandydaci - Polska i Ukraina

11 miast zostało zgłoszonych w polsko-ukraińskim wniosku o organizację finałów piłkarskich mistrzostw Europy jako gospodarze meczów turnieju. Aplikacja zawiera dane sześciu miast polskich i pięciu ukraińskich.

W Polsce zgłoszono cztery miasta główne: Warszawa, Gdańsk, Poznań i Wrocław oraz dwa dodatkowe - Kraków i Chorzów. Również cztery główne miasta wytypowano na Ukrainie: Kijów, Donieck, Lwów i Dniepropietrowsk. Rolę miasta dodatkowego pełni Odessa.

Reklama

Według danych ze złożonego do UEFA w drugiej fazie rywalizacji o Euro 2012 wniosku polskie miasta aspirujące do roli gospodarza meczów dysponują 12 międzynarodowymi lotniskami i 34 kolejowymi połączeniami międzynarodowymi. Warszawa i Kraków mają połączenia z większością dużych lotnisk europejskich i światowych, pozostałe polskie lotniska (Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Łódź, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Szczytno, Wrocław, Zielona Góra) mają połączenia z wybranymi zagranicznymi portami lotniczymi.

Miasta ukraińskie mają 22 międzynarodowe porty lotnicze i 60 międzynarodowych połączeń kolejowych. Kijów ma połączenia z większością dużych lotnisk zarówno europejskich jak i światowych. Pozostałe ukraińskie lotniska mają połączenia z wybranymi zagranicznymi portami lotniczymi.

Obecnie port lotniczy w Warszawie, jako jedyne polskie lotnisko, ma połączenia z Kijowem, Lwowem i Odessą. Pozostałe ukraińskie porty lotnicze nie mają połączeń z Polską. Sposobem na rozwiązanie problemu ograniczonej komunikacji lotniczej między Polską i Ukrainą jest budowa Tymczasowych Terminali Pasażerskich. Będą one wyposażone w niezależne źródło zasilania, punkty pierwszej pomocy, UPS i klimatyzację. Każdy terminal będzie składał się z 10 punktów odprawy biletowej, 16 wejść na pokład oraz dwóch bagażowych pasów transmisyjnych. Bezpieczeństwo każdego z nich będą zapewniały kamery CCTV, 6 maszyn rentgenowskich oraz bramki wykrywające metal.

Polska i Ukraina zapewniły we wniosku, że do rozpoczęcia Euro 2012 zmodernizowane zostaną połączenia kolejowe. Efektem tego ma być poprawa dostępności komunikacyjnej, podniesienie prędkości, poprawa bezpieczeństwa, zwiększenie przepustowości i poprawa w zakresie ochrony środowiska. Ukraina planuje elektryfikację kolei w skali krajowej, wprowadzenie szybkobieżnych pociągów pasażerskich i zakup nowych składów wagonów pasażerskich.

Wniosek zawiera także plany rozwoju miast, w których odbywałyby się mecze. Najważniejsze punkty tej części aplikacji dotyczą m.in. Warszawy, gdzie powstał drugi terminal na lotnisku im. Fryderyka Chopina, a na 2008 rok zaplanowano ukończenie budowy sprawnego połączenia między lotniskiem a centrum miasta. W przyszłym roku zakończona ma także być budowa pierwszej linii metra, a na 2012 rok przewidziano koniec budowy drugiej linii metra, łączącej wschód i zachód miasta, ze stacją przy Stadionie Narodowym.

We Wrocławiu ma zostać rozbudowany pierwszy terminal lotniczy (gotowość do obsługi 2 mln pasażerów rocznie) oraz zbudowany ma być drugi terminal (gotowość do obsługi 900 tys. pasażerów rocznie). Dla celów Euro-2012 zostaną przeznaczone dwa dworce kolejowe: Główny i Nadodrze. Prawdopodobnie udostępniony będzie również dworzec Świebodzki.

Na Śląsku trwa przebudowa systemu drogowego (większa część projektu została już ukończona). Władze Chorzowa nie spodziewają się poważnych problemów z komunikacją. Aktualna infrastruktura komunikacyjna i doświadczenie w organizowaniu dużych imprez na Stadionie Śląskim ma pozwolić na skuteczną organizację ruchu ulicznego.

W Kijowie ma zostać rozbudowane lotnisko międzynarodowe Boryspol, gdzie docelowo mają funkcjonować cztery terminale. Dwa z nich będą obsługiwały loty międzynarodowe, jeden krajowe, a jeden będzie przeznaczony dla VIP-ów. We Lwowie ma być wybudowany nowy terminal, gdzie wprowadzone zostaną połączenia międzynarodowe z Ameryką Północną.

W Dniepropietrowsku odbędzie się renowacja lotniska; rozbudowana ma być stacja kolejowa na terminalu lotniska. W Odessie planowana jest budowa nowego terminalu, obsługującego tysiąc pasażerów na godzinę.

Podstawowe informacje o krajach oraz o futbolu polskim i ukraińskim:

Polska

obszar - 322 575 km kw.

ludność - 38 122 000 (styczeń 2007)

stolica - Warszawa (1 700 000 mieszkańców)

święto narodowe - 3 maja (uchwalenie Konstytucji 3 maja), 11 listopada (odzyskanie niepodległości)

Polski Związek Piłki Nożnej (PZPN) założony 21 grudnia 1919 roku w Krakowie

członek FIFA - od 1923 roku, członek UEFA - od 1954 roku

prezes PZPN - Michał Listkiewicz

liczba klubów - 5690; liczba zarejestrowanych piłkarzy - 151 302

barwy reprezentacji: biało-czerwone

Ukraina

obszar - 603 700 km kw.

ludność - 46 710 000 (2006 r.)

stolica - Kijów (3 296 000 mieszkańców zespołu miejskiego)

święto narodowe - 24 sierpnia, rocznica proklamowania Aktu Niepodległości (1991 r.)

Ukraiński Związek Piłki Nożnej (Federacija Futbołu Ukrainy) został założony w 1991 r.

członek FIFA i UEFA - od 1992 roku

prezes federacji - Hrihorij Surkis

liczba klubów - ok. 1090; liczba zarejestrowanych piłkarzy - ok. 150 000 (dane z 2006 r.)

barwy reprezentacji: żółto-niebieskie

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Polsko! | Kijów | budowa | UEFA | lotniska | Warszawa | terminal | kandydaci | Ukraina

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje