Gdańskie przygotowania do Euro 2012

Nowe, bądź zmodernizowane drogi, rozbudowa lotniska i linii kolei metropolitalnej, zwiększenie miejsc hotelowych, to tylko niektóre inwestycje związane są z faktem, że za cztery lata w Gdańsku odbędą się piłkarskie mecze mistrzostw Europy.

Rok temu, 18 kwietnia, obradujący w Cardiff Komitet Wykonawczy Europejskiej Unii Piłkarskiej powierzył Polsce i Ukrainie organizację finałowego turnieju Euro 2012.

Reklama

Do tego czasu w Gdańsku zmodernizowana ma być Trasa Słowackiego, prowadząca z lotniska w Rębiechowie na stadion w dzielnicy Letnica. Dokończona zostanie Trasa Sucharskiego, którą można będzie dojechać na stadion od strony Warszawy i drogi krajowej nr 7, jak również Trasa W-Z łącząca drogę krajową nr 7 z obwodnicą Trójmiasta.

- Trasa Słowackiego pochłonie 680 milionów złotych, Trasa Sucharskiego miliard 300 milionów, a trasa W-Z 100 milionów złotych. Inwestycją związaną z Euro jest też modernizacja gdańskiego lotniska polegająca na budowie drugiego terminala pasażerskiego za 38 milionów euro, budowie nowej drogi kołowania i miejsc postojowych dla samolotów - poinformował rzecznik projektu Euro 2012 w Gdańsku Michał Brandt.

Wyjaśnił, że budowa nowego terminala na lotnisku im. Lecha Wałęsy w Gdańsku-Rębiechowie pozwoli zwiększyć dwukrotnie liczbę obsługiwanych pasażerów do 5,5 miliona rocznie.

Jako inwestycje związane z Euro wskazuje się także dalszą rozbudowę i modernizację linii tramwajowych oraz wymianę taboru. Elementem towarzyszącym budowie stadionu będzie rewitalizacja leżących przy obiekcie dzielnic Letnica i Nowy Port.

- Musimy też zwiększyć bazę noclegową, zwłaszcza jeśli chodzi o hotele o najwyższym standardzie. Brakuje nam obecnie około 300 miejsc w hotelach 4- i 5-gwiazdkowych. Nie jest to jednak zależne od miasta, bowiem obiekty należą do prywatnych inwestorów. Wkrótce ma być otwarty nowy hotel w Sopocie, powstają obiekty w centrum Gdańska, na Długim Targu czy na Targu Rybnym - dodał Michał Brandt.

Władze województwa pomorskiego czekają też na decyzje związane z finansowaniem projektu kolei metropolitalnej. Linia biegłaby z centrum Gdańska, do Wrzeszcza, przez dzielnice tzw. górnego tarasu Gdańska - obecnie bez komunikacji szynowej - docierałaby do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy, następnie przez dzielnice "górnego tarasu" do centrum Gdyni.

Przebieg linii kolei metropolitalnej na odcinku z Wrzeszcza do Rębiechowa zbliżony będzie do podobnej linii przed laty. Na odcinku od lotniska do Gdańska Osowy zostaną wykorzystane istniejące tory służące do transportu towarowego, zaś z Gdańska Osowy do Gdyni kolej pojedzie istniejącym i wykorzystywanym do tej pory szlakiem wytyczonym jeszcze przed II wojną światową. Trasa ta wymaga jeszcze zelektryfikowania.

Koszt projektu to 170 milionów euro. Połowa tej kwoty, jeśli projekt znalazłby się na liście ministerialnej, pochodziłaby z funduszy Unii Europejskiej, reszta głównie ze środków własnych samorządów. Przewidywalny termin realizacji projektu to koniec 2011 roku.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: lotniska | trasa | Euro 2012

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama