Takiego stadionu jeszcze w naszym kraju nie było! Efektowna, przypominająca mieniący się bursztyn fasada mieszczącego ponad 40 tysięcy widzów obiektu już rzuciła na kolana internautów. Aż 42,1 procent internautów w ankiecie serwisu spółki Euro 2012.pl uznało go za najładniejszy stadion polsko - ukraińskich mistrzostw Europy. Dla porównania na Stadion Narodowy wskazało 42 proc internautów, a na trzeci w tej klasyfikacji wrocławski stadion tylko 6,9 procent. Zobacz reportaż z budowy Baltic Areny: Oni zbudują Baltic Arenę Efektowny stadion powstanie nad morzem za ponad 620 milionów złotych. Za budowę odpowiedzialne jest międzynarodowe konsorcjum, w skład którego wchodzą: Hydrobudowa Polska S.A., Hydrobudowa 9, Alpine Bau Deutschland AG Berlin, Alpine Bau GmbH Austria i Alpine Construction Polska Sp. z.o.o. O wielkich możliwościach takiego doboru wykonawców świadczy m.in. to, że Alpine Bau wybudował w Monachium jeden z najpiękniejszych i najbardziej funkcjonalnych stadionów Europy - Allianz Arena - na którym swoje mecze rozgrywają m.in. piłkarze Bayernu. Jeśli prace przebiegać będą zgodnie z harmonogramem, to budowa obiektu zakończy się w styczniu 2011 roku, czyli na kilkanaście miesięcy przed pierwszym gwizdkiem sędziego na Euro 2012. Dane dotyczące stadionu Baltic Arena pomieści 44 tysiące widzów. Oprócz miejsc dla "zwykłych śmiertelników" w planach przewidziano ponad 40 luksusowych lóż VIP i 1385 miejsc biznesowych. Wszystko zgodnie ze światowymi standardami. Na tego typu kibicach zachodnie kluby rokrocznie zarabiają ogromne pieniądze. Na terenie stadionu i w jego najbliższym otoczeniu znajdą się m.in. obiekty gastronomiczne, takie jak bary i restauracje, a także hotel i powierzchnia handlowo-usługowa. Bezpieczeństwa widzów strzec będzie czujne oko licznych kamer, a wejście na stadion odbywać się będzie na podstawie biletu elektronicznego. Stadion będzie miał ponadto własne źródło zasilania (dwie niezależne linie oraz dwa generatory prądu), a także miejsca i infrastrukturę przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Tuż obok boiska będzie dostępnych 1400 miejsc parkingowych dla samochodów, a także 180 dla autokarów. Natomiast w niewielkiej odległości od stadionu czekać będą miejsca na kolejnych 5200 aut i 360 autokarów. W ramach Euro 2012 na terenie Baltic Areny mają się odbyć trzy spotkania grupowe i jeden mecz 1/4 finału. Odrodzenie Letnicy? Władze Gdańska na łamach oficjalnego serwisu poświęconego Euro 2012 nad morzem podkreślają wpływ mistrzostw na cztery główne aspekty. Po pierwsze powstanie w Gdańsku nowoczesny, spełniający światowe standardy stadion, po drugie z cienia innych dzielnic wyjdzie Letnica, po trzecie rozbudowany zostanie port lotniczy, a po czwarte zmodernizowana zostanie sieć transportowa. Co dzięki Euro 2012 i Baltic Arenie zyska Letnica? W pierwszej kolejności miasto wymienia poprawę jakości życia mieszkańców, poprawę stanu technicznego dzielnicy oraz stworzenie warunkow rozwoju. Rozbudowa portu lotniczego W ramach inwestycji związanych z Euro 2012 zmieni się znacząco oblicze Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Powstanie m.in. nowoczesny terminal pasażerski, który umożliwi obsługę dodatkowych pięciu milionów pasażerów rocznie. Ponadto zbudowana zostanie nowa droga kołowania, dzięki której ruch samolotów będzie mógł się zwiększyć dwukrotnie, a także rozbudowane zostaną miejsca parkingowe. Zarówno te na zewnątrz lotniska dla aut i autokarów, jak i miejsca postojowe dla samolotów. Inwestycje transportowe Euro 2012 dla Gdańska to także rozbudowa infrastruktury drogowej. Na czas mistrzostw ma być oddana do użytku m.in. obwodnica umożliwiająca swobodny tranzyt przez Gdańsk (omijająca centrum miasta), a także drogi ułatwiające dojazd na stadion z kierunku Warszawy i z gdańskiego lotniska.