Ruszył przetarg na prawa telewizyjne do Ekstraklasy

Trzy pakiety meczów transmitowanych "na żywo", kolejka ligowa trwająca od piątku do poniedziałku i stałe godziny rozgrywania spotkań każdego dnia bez nakładania się ich na siebie - to główne warunki przetargu na prawa medialne do piłkarskiej Ekstraklasy.

Ekstraklasa SA, spółka prowadząca rozgrywki najwyższej klasy, w piątek skierowała do wszystkich potencjalnych licencjobiorców zaproszenie do składania ofert na nabycie praw medialnych. Rozpoczęty przetarg dotyczy trzech najbliższych sezonów: 2011/2012, 2012/2013 i 2013/2014.

Reklama

Główna różnica pomiędzy obecnym a poprzednim przetargiem polega na braku tzw. pakietu głównego nadawcy, który zakładał prawo do transmisji "na żywo" wszystkich spotkań. Teraz należy on do Canalu Plus.

- Trzy główne pakiety są skierowane do telewizji płatnych. Największy pakiet zawiera cztery mecze, a dwa pozostałe po dwa. Wszystkie mogą trafić do jednej stacji, ale równie dobrze mogą je nabyć trzy różne podmioty - poinformował rzecznik prasowy Ekstraklasy SA Adrian Skubis.

Jak wyjaśnił, telewizje składając oferty na poszczególne pakiety znają terminy spotkań i wiedzą, czy obejmują one mecze pierwszego, drugiego czy siódmego wyboru. - Według tego podziału będą dokonywać wyboru poszczególnych meczów do swojej oferty - dodał.

Czwarty pakiet, także skierowany do telewizji kodowanej, dotyczy magazynu ligowego ze skrótami wszystkich meczów (może trafić do stacji, która nie będzie pokazywać "na żywo" żadnego spotkania). Pakiet piąty przeznaczony jest dla telewizji bezpłatnej o zasięgu ogólnopolskim i obejmuje: relację "na żywo" czterech wybranych meczów z całego sezonu, magazyn ze skrótami wszystkich spotkań oraz transmisję meczu o Superpuchar. Natomiast pakiet szósty umożliwia dostęp do krótkich informacji (migawek), czyli tzw. News Acces.

W związku z rozłożeniem terminów każdej ligowej kolejki na cztery dni, magazyn ligowy ze skrótami meczów w stacji ogólnodostępnej (obecnie w TVP) będzie nadawany w poniedziałkowy wieczór, po ostatnim spotkaniu. - Chcemy, by ten magazyn miał stałą porę i stanowił ważny element ramówki - podkreślił Skubis.

Wszystko wskazuje na to, że w związku z poniedziałkowym terminem jednego meczu, program pozostałej części kolejki będzie wyglądał następująco: dwa mecze w piątek, trzy w sobotę i dwa w niedzielę.

- Wszystkie kolejki będą miały stałe godziny rozpoczęcia meczów, które choćby w minimalnym stopniu nie będą nakładać się na siebie - dodał rzecznik Ekstraklasy SA.

Nowość od następnego sezonu stanowić będzie również fakt, że sygnał ze wszystkich meczów będzie produkowała Ekstraklasa SA bądź wskazany przez nią podmiot, a nie jak do tej pory właściciel pakietu dla tzw. głównego nadawcy.

- Telewizje otrzymają od nas gotowy produkt, m.in. z identyczną oprawą graficzną, jak to ma miejsce w Bundeslidze czy lidze angielskiej. Wszystkie transmisje będą realizowane w technologii HD i przy użyciu co najmniej 9 bądź 13 kamer, co oznacza podniesienie standardów jakości przekazu - stwierdził Skubis.

Termin składania ofert na wszystkie pakiety upływa w samo południe 15 listopada. Później rozpocznie się proces oceny i wyboru ofert, a dopiero kolejny etap to procedura zawierania umów.

- Zanim zapadną ostateczne decyzje w sprawie podpisania umów, zasięgniemy oczywiście opinii naszych akcjonariuszy, czyli 16 klubów występujących w ekstraklasie. Dopiero, gdy zatwierdzą wybór konkretnych ofert, przystąpimy do finalizacji rozmów i podpisania umów - dodał Skubis.

Obecnie prawa do transmisji meczów ligowych należą do stacji Canal Plus, a także - na zasadzie sublicencji - do Orange Sport. W 2008 roku suma trzyletniego kontraktu wyniosła 360 mln złotych.

Kołtoń: Rusko szykuje nowy przetarg na prawa medialne Ekstraklasy

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: magazyn | mecze | Ekstraklasa | kolejka | pakiet | przetarg

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje