Dwa lata temu Castroviejo był także liderem po pierwszym etapie Vuelty rozegranym w Pampelunie, ale koszulkę lidera utrzymał tylko przez jeden dzień. Kolarze Movistar uzyskali na 12,6 km trasie czas 14.13,0 i wyprzedzili o 6 s włoski zespół Cannondale z Maciejem Bodnarem w składzie oraz o 7 s ekipę Orica z Australii. W klasyfikacji generalnej 27-letni lider wyprzedza zawodników swojej grupy Hiszpana Alejandro Valverde i Kostarykańczyka Andrey Amadora. W tegorocznej Vuelcie jedzie trzech Polaków. Wracający tu po roku przerwy Przemysław Niemiec (Lampre-Merida) i Maciej Bodnar (Cannondale) z ekip World Touru oraz Karol Domagalski z hiszpańskiej Caja Rural, która otrzymała dziką kartę od organizatorów. Sylwester Szmyd, przymierzany do składu Movistar we wstępnym zgłoszeniu, nie znalazł się na ostatecznej liście. Bodnar zajął ze swoją grupą drugie miejsce, ekipa Niemca - Lampre uplasowała się na 10. pozycji ze stratą 25 s, a Caja Rural została sklasyfikowana na 20. pozycji - strata 48 s. Walka na pierwszym etapie przez dłuższą część dystansu przebiegała pod dyktando ekipy Cannondale. Bodnar i jego koledzy uzyskali najlepszy czas i długo byli liderami. Dopiero jadący jako ostatni zawodnicy Movistar okazali się szybsi o 6 s. Zwycięzcy uzyskali średnią prędkość 53,1 km/h. Wbrew tradycji tegoroczny wyścig zakończy się 14 września wyjątkowo nie w stolicy kraju Madrycie, lecz w Santiago de Compostela. W tym mieście, słynącym jako miejsce kultu św. Jakuba i cel pielgrzymek z całego świata, odbędzie się rozstrzygająca o ostatecznej kolejności jazda indywidualna na czas (9,7 km). Od początku ścigania na mecie każdego etapu zwycięzca otrzyma m.in. pamiątkową maskotkę-pielgrzyma. W niedzielę zostanie rozegrany 2. etap z Algeciras do San Fernando o długości 174,4 km. Czołówka drużynowej jazdy na czas (sklasyfikowano 22 zespoły): 1. Movistar (Hiszpania) 14.13 2. Cannondale (Włochy) strata 6 s 3. Orica (Australia) 7 4. Trek (USA) 9 5. Omega Pharma - Quick-Step (Belgia) 11 6. Giant (Holandia) 16 7. Belkin (Holandia) 19 8. Tinkoff - Saxo (Rosja) 19 9. BMC Racing (USA) 21 10. Lampre (Włochy) 25 ... 14. Astana (Kazachstan) 30 - zwycięzca 1. etapu w 2013 roku 20. Caja Rural (Hiszpania) 48