SZWAJCARIA

Ten mały kraj nie ma dostępu do morza i jest otoczony potężnymi, ekspansywnymi sąsiadami. Naturalnych zasobów nie ma tutaj wiele, przy czym większa część kraju to wysokie surowe góry, które trudno było przebyć nawet przy sprzyjającej pogodzie.

Żyjący tutaj ludzie (zaledwie 2% ludności Europy Zachodniej) mają różne korzenie etniczne, wyznają różne religie, ba - nawet mówią w kilku zupełnie odmiennych językach. Co więcej - aż do rewolucji francuskiej kraj ten nie tworzył jednolitego państwa, a był jedynie grupą kantonów powiązanych ze sobą traktatami. Oto Szwajcaria, jedno z najbogatszych państw świata.

Reklama

Dojazd z Polski

Z Warszawy do Zurychu jest około 1300 km, a z Krakowa do Genewy 1500 km. Najwygodniej pokonać ten odcinek na pokładzie samolotu.

Samolot

Główne międzynarodowe lotniska znajdują się w Zurychu i Genewie, a także m.in. w Bazylei i Bernie. W Bazylei i Genewie ląduje tani EasyJet. Z Polski lata się bezpośrednio tylko do Genewy, Bazylei i Zurychu - wyłącznie z Warszawy, liniami Swiss International Air Lines (www.swiss.pl, w Polsce tel. 0801300962 lub 0225203456) i LOT (www.lot.com, w Polsce tel. 0801703703 lub z tel. komórkowych 229572). Na stronach internetowych przewoźników można wyszukać połączenia i dokonać rezerwacji.

Ceny połączeń lotniczych ze Szwajcarią nie są już tak astronomicznie wysokie, nadal jednak między krajami nie kursują bezpośrednio tanie linie lotnicze. Bilety z Polski do Szwajcarii kosztują zazwyczaj 500/2500 zł (Zurych-Warszawa zwykle 600 zł w obie strony Swissem), ale warto polować na promocje obowiązujące na wybrane dni - zdarza się, że można kupić bilet już za 200/300 zł wraz z opłatami lotniskowymi. Rezerwacja i zakup przez Internet jest tańsza, najtańsze są bilety Economy Saver.

Pociąg

Podróżowanie z Polski do Szwajcarii pociągiem nie jest popularne z dwóch głównych powodów: podróż trwa długo, a ceny w porównaniu z promocjami linii lotniczych nie są już szczególnie konkurencyjne. Do Zurychu najszybciej można dotrzeć jadąc przez Berlin i Stuttgart (18 godz.), ale przesiadać trzeba się cztery razy. Trasa przez Wiedeń jest tylko kilka minut dłuższa, a przesiadka tylko jedna - wiąże się jednak ze zmianą dworca. Godzinę dłużej jedzie się przez Berlin i Monachium - z trzema przesiadkami. Koszt biletu w dwie strony to około 495 zł plus miejscówka (13 zł) lub miejsce sypialne (62 zł w przedziale 6-osobowym, 86 zł w czteroosobowym). Przejazd z Warszawy do Wiednia kosztuje 228 zł.

Od 9 grudnia 2007 jest bezpośrednie, codzienne połączenie z Bazylei do Warszawy pociągiem Jan Kiepura, przez Rzepiń, Poznań, Konin, Kutno. Podróż trwa 16 godz. 30 min, bilet kosztuje ok. 150 euro. Na tej trasie dostępne będą również oferty promocyjne, dzięki którym będzie można kupić bilet już od 50-60 euro. Szczegółowe pytania można kierować na adres: infoeuropa@intercity.pl (www.intercity.pl).

Autokar

Przy coraz niższych cenach biletów lotniczych podróż autokarem nie jest już tak opłacalna jak niegdyś, w dodatku trwa długo - 14/30 godz. Bilet na trasę Kraków/Genewa/Kraków kosztuje średnio 450 zł (Bermuda 430 zł, Orbis Transport 449 zł, Almabus 449 zł, Agat 490 zł).

Przewoźników można wybierać m.in. na www.autobusy.pl, www.bileciarnia.pl, www.interbus.com.pl. Bilety sprzedają biura przewoźników i większości agencji turystycznych, niektóre można też kupić przez Internet.

Samochód

Jadąc z Polski do Szwajcarii samochodem można wybrać dwa warianty drogi: dłuższą, ale szybszą przez Niemcy albo krótszą przez Czechy i Austrię (trzeba wykupić naklejkę umożliwiającą korzystanie z autostrad). Winietki (vignette) obowiązują też na szwajcarskich autostradach. Ważne są rok, kosztują 40 CHF i można je kupić na granicy, poczcie i stacjach benzynowych, a w Polsce w biurach PZM-Travel (Warszawa, tel. 0228498449 www.pzmtravel.com.pl).

Autostrady oznakowane są na zielono, drogi główne na niebiesko, a krajowe - na biało. Paliwo jest nieco tańsze niż w Polsce (ok. 1,70 CHF za litr benzyny, ok 1,80 CHF za litr diesla).

Informacja turystyczna

Biura IT działają w każdym dużym mieście i w wielu małych. Najczęściej znajdują się w pobliżu dworca kolejowego i zawsze prowadzą internetową stronę, na której umieszczone są wszystkie istotne informacje i bieżące wydarzenia.

Narodową instytucją marketingową promującą Szwajcarię jest Schweiz Tourismus (Switzerland Tourism). Ma oddziały w wielu krajach, w tym również w Polsce. Prowadzi bogaty portal internetowy My Switzerland (w Polsce Moja Szwajcaria. www.mojaszwajcaria.pl)

Mapy i plany

W Szwajcarii mapy kosztują od kilku do 20 CHF, można je kupić w księgarniach, na pocztach, stacjach benzynowych. Darmowe, a równie dokładne są mapki oferowane przez biura IT: od ogólnokrajowych przez regionalne i tematyczne.

W Polsce mapę samochodową Szwajcarii (Michelin) można kupić za ok. 15 zł, mapa samochodowa - Alpy. Szwajcaria, Austria, Północne Włochy (Pascal) - również ok. 15 zł.

Bardzo przydatne są internetowe mapy i plany - można je znaleźć pod adresami: http://map.search.ch, www.swissgeo.ch, www.ch.map24.com. Trasę (z opcjami: najszybsza, najkrótsza, ekonomiczna, rekomendowana i widokowa) można wytyczyć na www.viamichelin.com - co więcej, program zawarty na stronie automatycznie wylicza też koszt podróży (w euro) i opisuje poszczególne odcinki.

Przejścia graniczne

Na przejściach granicznych nie ma restrykcji celnych odbiegających od powszechnie przyjętych standardów. Ruch odbywa się zazwyczaj płynnie, choć czasami mogą zdarzyć się kolejki. Na mniej popularnych przejściach kontrole należą do rzadkości.

Trzeba pamiętać o zaostrzonych ostatnio przepisach celnych i wcześniejszym skontrolowaniu bagażu podręcznego. Kupowane na lotniskach produkty płynne pakowane są w specjalne torby. Granica szwajcarsko-austriacka jest granicą zewnętrzną Unii Europejskiej. Na 1 listopada 2008 roku planowane jest przystąpienie Szwajcarii do strefy Schengen.

Waluta

W Szwajcarii płaci się frankami szwajcarskimi (CHF). Jeden frank dzieli się na 100 centymów (nazywanych w niemieckojęzycznej części Rappen, we francuskojęzycznej centime, a we włoskojęzycznej centesimo). Kurs franka w połowie stycznia 2008 r. wynosił w Polsce ok. 2,23 zł (w 2004 r. - ok. 3 zł, w 2005 r. - 2,6 zł, w 2006 - 2,4 zł, pod koniec 2007 r. - ok. 2,25 zł).

Mimo że w kraju nie ma obowiązku przyjmowania euro, w praktyce akceptuje je wiele sklepów i niemal wszystkie miejsca związane z turystyką. Obowiązuje przelicznik z kursu dnia, a reszta wydawana jest zawsze we frankach.

Pomoc drogowa

Największą organizacją motorową jest Szwajcarski Klub Turystyki Motorowej (Touring Club der Schweiz, TCS). Prowadzi całodobową pomoc drogową (tel. 140), z której bezpłatnie mogą korzystać członkowie, pozostali płacą ok. 80?320 CHF oraz udziela informacji na temat turystyki zmotoryzowanej w Szwajcarii (podobnie jak Szwajcarski Automobilklub, Automobil Club der Schweiz, ACS).

Telefony alarmowe

Pogotowie tel. 114

Straż pożarna tel. 118

Policja tel. 117

Pomoc drogowa tel. 140

Ubezpieczenia

Ubezpieczenia zdrowotne nie są obowiązkowe, jednak ze względu na bardzo wysokie koszty leczenia i pobytu w szpitalu zaleca się wykupić polisę - najlepiej taką, która pokrywa zarówno koszty ewentualnego leczenia szpitalnego, jak i transportu medycznego do Polski.

Przed zakupem trzeba bardzo dokładnie zapoznać się z treścią polisy i proponowanymi warunkami. Warto też zapytać o zniżki dla dzieci i młodzieży oraz o to, czy towarzystwo ma w Szwajcarii swojego komisarza, który w razie leczenia szpitalnego pokryje koszty na miejscu.

Materiały promocyjne - Wydawnictwo Pascal

Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: bilety | mapy | kraj | bilet | Szwajcaria

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje