Są różne koncepcje transportu przed Euro 2012

Koncepcja obsługi transportowej EURO 2012 musi uwzględniać wiele różnych scenariuszy, bowiem trudno dziś przewidzieć jakie będzie zainteresowanie meczami w poszczególnych miastach - podkreśla Maja Pałubińska, krajowy koordynator ds. transportu spółki PL.2012.

"Celem opracowań koncepcji transportowej jest znalezienie takich rozwiązań i wprowadzenie takich usprawnień, aby zapewnić komfortowy przejazd kibiców zarówno w mieście jak i między miastami. Plany mobility concept wskazują jaki będzie schemat transportu, na przykład z lotniska na stadion. Uwzględniają takie szczegóły jak propozycje wyłączenia z normalnego użytkowania niektórych fragmentów ulic lub pasów ruchu, czy opracowanie zasad ruchu pieszego.

Reklama

Na poziomie kraju głównym zadaniem jest koordynacja transportu drogowego i kolejowego. Trzeba przemyśleć jak zminimalizować tzw. wąskie gardła na szlakach transportowych czy jak dostosować rozkład jazdy pociągów do harmonogramu turnieju" - wyjaśniła Pałubińska podczas spotkania polskich organizatorów turnieju, podsumowującego różne aspekty przygotowań w mijającym roku.

Jak przyznała Maja Pałubińska koncepcje transportowe bazują na zróżnicowanych scenariuszach. Jako przykład podała transport lądowy i różne wersje przyjęcia wzmożonego ruchu. Najbardziej optymistyczny scenariusz przewiduje, że przeważająca większość kibiców przybędzie drogą lotniczą. Pesymistyczny - to zmasowany "najazd" zmotoryzowanych gości z całej Europy. Tę wersję, bardzo roboczo nazywaną "Grunwaldem" z uwagi na przykre doświadczenia komunikacyjne podczas obchodów rocznicy historycznej bitwy, także trzeba brać pod uwagę i odpowiednio przygotować infrastrukturę drogową.

Szczegółowe plany organizacji ruchu przygotowują także miasta-gospodarze. Jak powiedziała Beata Pierre, koordynująca projekty transportowe we Wrocławiu, kończą się prace planistyczne koncepcji komunikacyjnej miasta w czasie turnieju, a po jej zatwierdzeniu, już w lutym przyszłego roku powinna rozpocząć się faza wykonawcza.

Warszawska koncepcja bazuje na rozpoczętej już inwestycji - budowie połączenia kolejowego lotniska Chopina z centrum miasta i Stadionem Narodowym. Prace mają zakończyć się w 2011 roku, a władze stolicy podpisały już kontrakt na zakup 12 składów pociągów szybkiej kolei miejskiej, które kursować będą na nowej linii.

Bardzo ważne dla ogólnej koncepcji transportowej są inwestycje realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Wiele z nich zakończyć się ma dopiero w maju 2012 roku i podczas opracowywania planów uwzględnić trzeba także "czarny scenariusz" przewidujący ewentualne opóźnienia realizacji. Jak zapewnia Leszek Sekulski z GDDKiA inwestycje są monitorowane, a równolegle trwają prace nad koncepcją organizacji ruchu w pobliżu przejść granicznych, gdzie mogą występować utrudnienia związane z częściowym przywróceniem kontroli paszportowej.

Sekulski poinformował także, że podczas turnieju wszystkie służby drogowe będą zmobilizowane w takim samym stopniu jak na przykład podczas ekstremalnych warunków zimowych. Ma to ułatwić gromadzenie informacji o sytuacji na drogach i szybkie reagowanie na zmieniającą się strukturę ruchu. GDDKiA przygotowuje się także do uruchomienia Centrum Zarządzania Ruchem na autostradzie A2, które w przyszłości obejmie inne ważne szlaki drogowe.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: transport | Euro 2012

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje