Norwescy kibice "wykiwali" płatną telewizję

Wtorkowy mecz eliminacji do Euro 2012 Dania - Norwegia, w obu krajach określany jako hit sezonu, w Norwegii będzie transmitowany tylko na płatnym kanale telewizyjnym. Kibice piłkarscy jednak znaleźli sposób jak zgodnie z prawem obejrzeć go bezpłatnie.

Sposób na obejrzenie tego spotkania bezpłatnie pojawił się na forach internetowych i portalach społecznościowych kilka dni wcześniej. Radą służyli m.in. studenci prawa. Norweskie media natychmiast podchwyciły temat i w dniu meczu już rano wszyscy w kraju wiedzieli jak obejrzeć mecz zgodnie z prawem na kanale telewizji płatnej, lecz za darmo.

Reklama

Kibice wykorzystują przepisy norweskiego prawa konsumenckiego na podstawie, którego każdy zakup towaru lub usługi przez telefon podlega prawu do zmiany decyzji i zwrotu w okresie 14 dni bez podania przyczyny. W ten sposób kibice masowo zamawiali w poniedziałek i wtorek dekoder i sygnał kanału transmitującego mecz, z góry planując, aby już w środę zrezygnować.

Wykorzystali również zobowiązanie stacji, która obiecała, że po zamówieniu usługi przez telefon sygnał telewizyjny pojawi się w przeciągu pół godziny. Według prawa konsumenckiego stacja nie może się wycofać z tej obietnicy na tej samej zasadzie co błąd cenowy w reklamie, który pozwala klientowi zapłacić za towar cenę wydrukowaną.

- Przy zakupie towaru lub usługi przez telefon lub internet obowiązuje restrykcyjne prawo 14 dni na zmianę decyzji. Abonament telewizji płatnej podlega temu prawu, lecz można jednak dyskutować czy działanie jest z nim zgodne w przypadku, gdy klient zamawiając usługę z góry planuje rezygnację z niej dzień później. O tym jednak raczej żaden z kibiców nie poinformuje, więc wszystko jest zgodne z prawem - wyjaśniła Anne Sofie Faye-Lund z państwowej Rady Konsumenckiej.

Według przepisów prawa konsumenckiego po rezygnacji z abonamentu w okresie do 14 dni okres jego wykorzystania będzie automatycznie anulowany i nie podlega żadnym opłatom.

Zbigniew Kuczyński

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: kibice | Euro 2012

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje