Nowy bolid jest efektem olbrzymiej pracy i wielkich nakładów finansowych przeprowadzonych rzez niemiecki oddział Toyota Motorsport. Model przejechał w czasie ośmiu miesięcy testów 20 tysięcy kilometrów na torach całego świata. TF102 jest następcą prototypu TF101 i zachował białe i czerwone barwy Toyoty, które zostały wzbogacone przez loga głównych sponsorów Panasonica, AOL Timer Warner i Wella. Bolid został zaprojektowany przez austriackiego weterana Gustava Brunnera i będzie napędzany silnikiem 10-cylindrowym Toyoty RVX-02. Jednostka napędowa została zaprojektowana przez Niemca Norberta Kreyera i jego zespół. Swój silnik oraz samochód oznacza, że Toyota będzie drugim po Ferrari zespołem, który we własnym zakresie produkuje wszystkie istotne części. Koncern jest także pierwszą japońską firmą biorącą udział w MŚ F1 jako konstruktor od 1968 roku i w swoim oddziale w Kolonii zatrudnia już 550 osób. Alan McNish i Mika Salo będą kierowcami zespołu Toyoty. Dla McNisha będzie to debiut w F1, ale Szkot ma już za sobą pracę kierowcy testowego w kilku zespołach F1. Salo ma na swoim koncie już 93. starty w F1.